- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dostępność cyfrowa portali/stron internetowych 1100-DCI-OG
Zawartość portali/stron internetowych stanowi podstawowe źródło informacji dla osób korzystających z Internetu. Niestety, często portale/strony zaprojektowane są w sposób uniemożliwiający użytkownikom szybkie odnalezienie oczekiwanych informacji, nie zawsze też mogą z nich skorzystać osoby o szczególnych potrzebach (np. słabowidzące, niedosłyszące, seniorzy).
Celem przedmiotu jest wyposażenie studentów różnych kierunków w podstawowe umiejętności informatyczne z zakresu dostępności cyfrowej. Zajęcia prowadzone będą z wykorzystaniem prostych narzędzi informatycznych i metod, niewymagających uprzedniego przygotowania informatycznego, pozwalających analizować dostępność stron/portali internetowych, prowadząc do uzyskania wyróżniających studenta na rynku pracy kompetencji informatycznych (znajomość oprogramowania badającego dostępność cyfrową), analitycznych (umiejętność analizy dostępności cyfrowej) i komunikacyjnych (umiejętność tworzenia przekazu informacyjnego, w tym dla osób o nietypowych potrzebach). Wartością dodaną jest również umiejętność stworzenia własnej dostępnej cyfrowo strony internetowej studenta czy profilu w portalach społecznościowych.
Zakres realizowanych zagadnień:
• 1h - Wprowadzenie do dostępności cyfrowej, informacja elektroniczna, co to jest dostępność?
• 2h - Kogo dotyka brak dostępności? Rodzaje niepełnosprawności i różne postrzeganie informacji
• 2h - Technologie asystujące - rodzaje, przykłady, demonstracja
• 2h - Prawo a dostępność - obowiązujące przepisy i wymagania
• 2h - Standardy dostępności, w tym omówienie wytycznych standardu WCAG 2.1
• 1h - Omówienie kryteriów sukcesu projektowania dostępnych cyfrowo portali/stron w oparciu o przykłady z raportów z badań dostępności serwisów
• 3h - Podstawy tworzenia dostępnych dokumentów elektronicznych
• 3h - Podstawy tworzenia dostępnych treści w mediach społecznościowych
• 1h - Podstawy badania dostępności, jak poprawiać dostępność
• 6h - Narzędzia wspomagające badanie dostępności (Non Visual Desktop Access, W3C Markup Validation Service, Adobe Acrobat Pro, PDF Accessibility Checker, Kalkulator kontrastu, YouDescribe, Logios, Lupa)
• 1h - Dobre i złe praktyki dostępności
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza:
• student zna wymogi informatyczne dostępności cyfrowej, określone standardami dostępności,
• posiada wiedzę z zakresu wymogów prawnych regulujących dostępność cyfrową,
• identyfikuje potrzeby z zakresu dostępności cyfrowej osób o nietypowych uwarunkowaniach.
Umiejętności:
• student projektuje i redaguje treści portali/stron internetowych zgodnie ze standardami dostępności, zasadami komunikacji cyfrowej, wymogami prawnymi i potrzebami użytkowników,
• potrafi wykorzystać oprogramowanie do analizy dostępności cyfrowej portali/stron internetowych,
• wykorzystuje rekomendowaną przez Ministerstwo Cyfryzacji listę kontrolną badającą dostępność.
Kompetencje społeczne:
• student ma świadomość potrzeb użytkowników portali/stron internetowych, ułatwiających komunikację cyfrową,
• rozumie specyfikę funkcjonowania osób o szczególnych potrzebach (np. seniorów, osób z niepełnosprawnością).
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia zajęć:
• obecność studenta na co najmniej 80% wszystkich spotkań,
• wypełnienie po zakończeniu ostatnich zajęć post-testu (gdzie uczestnik określa poziom swojej wiedzy i umiejętności po zakończeniu zajęć).
Warunkiem finalnej akceptacji grupy jest wypełnienie wszystkich w/w wymagań przez co najmniej 10 studentów.
• wykonanie projektu analizy wskazanej strony internetowej i sporządzenie syntetycznego raportu z wykonania analizy, podlegającego ocenie punktowej.
Literatura
• Lista kontrolna do samodzielnego badania dostępności cyfrowej strony internetowej, rekomendowana przez Ministerstwo Cyfryzacji, 2021,
• Ustawa z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych,
• Wytyczne dla dostępności treści internetowych (WCAG) 2.1, wersja w języku polskim, 2021, Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: