Neurobiologia 1100-3BN21
1. Wstęp. Historia badań układu nerwowego – od 4000 BC po czasy obecne. Poziomy organizacji układu nerwowego – od genów do zachowania. Teoria komórkowa mózgu.
2. Komórka mózgu – neuron i glej. Potencjał błonowy, techniki pomiarowe.
3. Siły chemiczne i elektryczne, równanie Nernsta i Goldmana, obwód zastępczy błony komórkowej.
4. Potencjał czynnościowy, zjawiska progowe, eksperymenty i teoria Hodgkina i Huxleya, prądy w komórkach nerwowych. Rozszerzony model błony neuronalnej.
5. Propagacja potencjału czynnościowego - teoria kablowa
6. Połączenia między neuronami – synapsy elektryczne i chemiczne. Złącze nerwowo – mięśniowe. Hipoteza kwantowa. Rodzaje receptorów.
7. Integracja w neuronie. Rozwiązanie równania kablowego. Teoria Ralla. Procesy obliczeniowe w dendrytach.
8. Zmysły – prawo energii własnych, receptory, transdukcja, kodowanie bodźca, Hierarchiczne procesowanie informacji. Hamowanie oboczne.
9. Zmysły chemiczne – smak. Pięć smaków. Kodowanie informacji smakowej. Nauka w kuchni.
10. Dualna natura węchu, receptory węchowe, mapy zapachów. System węchowy człowieka. Feromony.
11. Czucie somatyczne, receptory skóry, czucie głębokie.
12. Obwody rdzenia kręgowego. Teoria bramkowania bólu. Reprezentacja czuciowa w korze mózgowej – kodowanie i plastyczność. Propriocepcja i kinestezja. Receptory mięśniowe i stawowe.
13. Zmysł równowagi - układ przedsionkowy ucha, komórki włoskowate, zaburzenia równowagi. Odruch przedsionkowo – oczny. Stan nieważkości.
14. Słuch - zakres słyszalnych dźwięków, budowa ucha, niedopasowanie impedancji. Natężenie dźwięku i poziom ciśnienia dźwięku. Jak działa ucho? Rezonansowa teoria Helmholtza, teoria fali biegnącej, teoria obecna, wzmacniacz ślimakowy. Drogi słuchowe, lokalizacja źródła dźwięku, Organizacja tonotopowa kory słuchowej.
15. Widzenie - Spektrum elektromagnetyczne, fotoreceptory – pręciki i czopki, obwody siatkówki. Widzenie barwne, widzenie dzienne i nocne. Drogi wzrokowe. Kolumny korowe. Dwie drogi wzrokowe – ‘Gdzie’ i ‘Co’.
16. Aktywność motoryczna. Odruchy. Lokomocja. Centralne generatory wzorca. Kroki. Organizacja kontroli ruchu - pień mózgu, zwoje podstawy, móżdżek, kora ruchowa. Choroba Parkinsona i Huntingtona. Ruchy zamierzone. Planowanie ruchu. Obszary przedruchowe. Komórki zwierciadlane.
17. Układy centralne. Zwarte sieci transmiterów, wpływ narkotyków na mózg, leki antydepresyjne.
18. Emocje i uczucia. Pierwsze teorie emocji. Obwód Papeza i MacLeana. Ciało migdałowate – rola w procesach niepokoju i strachu. Ekspresja twarzy.
19. Uczenie i pamięć. Habituacja, sensytyzacja, warunkowanie. Uczenie awersywne, uśpione, obserwacyjne , wpajanie. Reguła Hebba, pamięć krótko- i długotrwała.
Nakład pracy studenta:
30h - udział w wykładzie - 1 ECTS
15h - przygotowanie do wykładów - 0,5 ECTS
45h - przygotowanie do egzaminu - 1.5 ECTS
Razem: 3 ECTS
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
WIEDZA
- zna i rozumie podstawowe zasady budowy i funkcjonowania układu nerwowego.
- zdaje sobie sprawę z ogromu wiedzy, jaka jeszcze jest potrzebna, by w pełni zrozumieć działanie mózgu i chorób z nim związanych
UMIEJĘTNOŚCI i KOMPETENCJE
- potrafi wyjaśnić różne funkcje układu nerwowego w oparciu o jego budowę i fizjologię.
- jest przygotowany do samodzielnego czytania artykułów naukowych na temat funkcjonowania układu nerwowego.
POSTAWY
- wykazuje większe zrozumienie samego siebie oraz innych pod względem wrażeń zmysłowych, uczuć i emocji, procesów uczenia się, snu i czuwania oraz interakcji społecznych.
- wykazuje własną opinię na tematy związane z mózgiem, opisane w popularnonaukowej literaturze
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny i ustny.
Obecność na wykładach nie ma wpływu na ocene.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
G. Shepherd, Neurobiology
E. Kandel, Principles of Neural Science
D. Johnston i S. Wu Foundations of Cellular Neurophysiology
P. Nunez, Electric fields of the brain.
W.J. Freeman, Mass action in the nervous system.
A.Longstaff, Neurobiologia. Krótkie wykłady, PWN
G.G. Matthews, Neurobiologia. Od cząsteczek i komórek do układów, PZWL
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Zastosowania fizyki w biologii i medycynie, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Zastosowania fizyki w biologii i medycynie, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: