Warsztaty z metod fizycznych w medycynie 1100-3BF22
I. Wykłady ogólnokształcące
II. Wizyty w ośrodkach klinicznych
1. Obowiązki fizyka medycznego
2. Obrazowanie medyczne z elementami terapii
3. Serwisowanie aparatów medycznych
III. Wygłoszenie referatów
Nakład pracy studenta:
30 h - udział w ćwiczeniach - 1 ECTS
30 h - udział w wyjazdach do ośrodków klinicznych - 1 ECTS
30 h - przygotowanie do wygłoszenia referatów- 2 ECTS
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: Zapoznanie z nowoczesną aparaturą diagnostyczną opartą na technikach radiacyjnych i nieradiacyjnych oraz obsługa programu ImageJ.
WIEDZA
K_W03 - posiada wiedzę w zakresie fizykochemicznych i biologicznych podstaw nauk o zdrowiu w zakresie właściwym dla specjalności przewidzianej programem studiów, posiada ogólną znajomość budowy i funkcji organizmu człowieka, ma podstawową wiedzę i zna terminologię nauk o zdrowiu w zakresie niezbędnym dla wybranej specjalności
K_W05 - zna zasady działania układów pomiarowych i aparatury badawczej stosowanej w różnych obszarach fizyki, chemii i biologii i związanych z wybraną specjalnością
K_W06 - posiada wiedzę szczegółową z fizyki w zakresie wybranej specjalności, obejmującą podstawe problemy, kategorie pojęciowe i terminologię stosowaną w naukach ścisłych, przyrodniczych i medycznych, rozumie wzajemne powiązanie zjawisk i procesów ujmowanych na gruncie wymienionych nauk oraz wykorzystanie wyników badań w różnych dziedzinach życia społeczno-gospodarczego
UMIEJĘTNOŚCI
K_U02 - potrafi analizować typowe problemy w podstawowych obszarach fizyki, chemii i biologii, pod względem zarówno ilościowym jak i jakościowym oraz wyciagać na ich podstawie właściwe wnioski; umie interpretować problemy o charakterze medycznym zgodnie z metodyką i narzędziami badawczymi nauk ścisłych i przyrodniczych, w zakresie właściwych dla studiowanej specjalności
K_U05 - posiada umiejętność łączenia podstawowych metod i idei z różnych obszarów fizyki; chemii i biologii oraz wybranych dziedzin medycyny oraz jest w stanie zauważyć, że odległe nieraz zjawiska mogą być opisane przy użyciu podobnego modelu; umie dyskutować w tym zakresie ze specjalistami różnych dziedzin
K_U06 - potrafi wykorzystać wiedzę i metodykę fizyki (stosowane metody doświadczalne i teoretyczne) do pokrewnych dyscyplin naukowych: chemii, biologii i wybranych zagadnień medycznych
K_U08 - potrafi w zadawalającym stopniu komunikować się zarówno ze specjalistami jak i niespecjalistami w zakresie problematyki właściwej dla studiowanego obszaru nauk ścisłych i przyrodniczych oraz w zakresie obszarów leżących na pograniczu pokrewnych dyscyplin naukowych
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K_K05 - rozumie potrzebę systematycznego zapoznawania się z czasopismami naukowymi i popularnonaukowymi podstawowymi w wybranym obszarze nauk ścisłych i przyrodniczych, w celu poszerzenia i pogłębienia wiedzy; jest świadomy zagrożeń przy pozyskiwaniu informacji z niezweryfikowanych źródeł, w tym z Internetu
Kryteria oceniania
Studenci będą oceniani na podstawie wygłoszonych referatów, aktywności oraz obecności podczas wizyt w jednostkach klinicznych przewidzianych w semestrze letnim roku akademickiego.
Literatura
1. Fizyczne metody diagnostyki medycznej i terapii, praca zbiorowa pod redakcją A. Z. Hrynkiewicza i E. Rokity
2. Foundations of medical imaging, Zang-Hee Cho, Joie P. Jones, Manbir Singh
3. ImageJ User Guide IJ 1.45m, T.Ferreira, W. Rasband
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: