Pracownia dydaktyki przyrody I 1100-2N28
Na Pracownię dydaktyki przyrody I składa się 5 bloków tematycznych, każdy z nich realizowany jest przez 3 tygodnie po 2 godziny.
Blok 1. Elektrostatyka, prądy i indukcja elektromagnetyczna
Tematy ćwiczeń:
Ładunki elektryczne i ich oddziaływanie
Elektryzowanie ciał
Wyładowania elektryczne
Źródła napięcia elektrycznego
Proste obwody prądu stałego; prawo Ohma, prawa Kirchhoffa
Pole magnetyczne magnesu, Ziemi, prądu; doświadczenie Oersteda
Indukcja elektromagnetyczna
Blok 2. Fale i promieniowanie
Tematy ćwiczeń:
Promieniowanie elektromagnetyczne poza obszarem widzialnym
Fale w jednym wymiarze – wprowadzenie wielkości charakterystycznych
Fale na wodzie; dyfrakcja, interferencja
Rozszczepienie światła białego (pryzmat, siatka dyfrakcyjna)
Dyfrakcja i interferencja światła
Pomiar długości fali świetlnej za pomocą siatki dyfrakcyjnej
Powstawanie barw w cienkich warstwach
Blok 3. Optyka geometryczna
Tematy ćwiczeń:
Prawa odbicia i załamania światła
Obrazy w zwierciadłach
Camera obscura
Obrazy uzyskane dzięki soczewkom; proste przyrządy optyczne
Blok 4. Właściwości cieczy i gazów; prawo Archimedesa; równowaga na dźwigni
Tematy ćwiczeń:
Wyznaczanie gęstości ciał stałych, cieczy i gazów
Ciśnienie; prawo Pascala
Pływanie ciał; prawo Archimedesa
Maszyny proste – człowiek i jego otoczenie
Blok 5. Ciepło i budowa materii
Tematy ćwiczeń:
Wyznaczanie ciepła właściwego wody
Wyznaczanie ciepła parowania wody i/lub ciepła topnienia lodu
Wyznaczanie ciepła spalania pokarmów
Ruchy Browna – obserwacja i model
Szacowanie rozmiarów cząsteczek
Napięcie powierzchniowe, włoskowatość – obserwacja (w kontekście fizycznym, chemicznym i biologicznym).
Efekty kształcenia
Wiedza
Student zna (na poziomie średnim) elementy fizyki związane bezpośrednio z ogółem warunków naturalnych panujących na Ziemi (K_W05)
Umiejętności
-Student rozpoznaje metody, którymi fizyka posługuje się do badania przyrody
- planuje i przeprowadza doświadczenia fizyczne (K_U02)
- formułuje wioski ilościowe i jakościowe z doświadczeń fizycznych
- potrafi przeprowadzić doświadczenia z fizyki zawarte w podstawie programowej Przyrody
- potrafi zorganizować pracę doświadczalną ucznia (K-K02)
Postawy
-dyskutuje z kolegami i prowadzącym w czasie zajęć, wspólnie budując wiedzę (K-K02)
- rozumie potrzebę precyzji w pracy doświadczalnej i precyzji języka w opisie zjawisk fizycznych
- rozumie potrzebę doskonalenia warsztatu dydaktycznego i pogłębiania wiedzy merytorycznej (K_K01)
Kryteria oceniania
Aktywna i staranna praca podczas zajęć
Pozytywna ocena z raportu końcowego po każdym bloku tematycznym
Zaliczenie kolokwium końcowego po każdym bloku tematycznym.
Nakład pracy studenta
Uczestnictwo i praca podczas zajęć 30 h
Przygotowanie do ćwiczeń 40 h
Przygotowanie do kolokwium 20 h
Sporządzanie raportów 30 h
Razem 120 h
Wkład do oceny końcowej:
Czynny udział w zajęciach 40%
Kolokwia końcowe 30%
Przygotowanie końcowych raportów 30%
Praktyki zawodowe
Praktyki – w ramach obligatoryjnych praktyk szkolnych
Literatura
1. „Fizyka wokół nas” – P.G. Hewitt
2. „Fizyka dla dociekliwych” – E.M. Rogers
3. „Doświadczenia na lekcjach przyrody” – S. Elbanowska-Ciemuchowska
4. Wybrane podręczniki przyrody dla szkoły podstawowej
5. Aktualna podstawa programowa dla przedmiotu przyroda
6. Wybrane artykuły z czasopism polecane przez prowadzących
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: