Pedagogika I dla fizyków 1100-2N12
Program:
1. Przedmiot i miejsce pedagogiki w systemie nauk. Rozwój myśli pedagogicznej.
2. Metody badań pedagogicznych. Źródła pedagogiki i ich opracowania. Przyrodnicze metody badania w pedagogice. Humanistyczne metody badania w pedagogice.
3. Geneza i charakterystyka współczesnych systemów wychowawczych.
4. Podstawowe cechy i zadania współczesnej szkoły, analiza aktualnej sytuacji w polskiej
oświacie.
5. Międzynarodowy wymiar edukacji. Koncepcja szkoły, analiza systemów oświatowych w wybranych krajach.
6. Organizacja pracy szkoły. Planowanie pracy dydaktycznej i wychowawczej.
7. Problemy pedagogiki szkolnej, odpowiedzialność nauczyciela i wychowawcy, niepowodzenia szkolne.
8.Metody aktywizujące w procesie kształcenia.
9. Ocena osiągnięć szkolnych uczniów.
10. Praca z grupą rówieśniczą.
11. Elementy pedagogiki specjalnej i nauczania integracyjnego.
12. Zasady pracy w systemie klasowo - lekcyjnym (lekcja i jej struktura, praca domowa ucznia, praca pozalekcyjna).
Zajęcia sugerowane do zaliczenia przed wykładem:
Psychologia
Warunki zaliczenia:
Aktywna obecność na ćwiczeniach oraz uzyskanie ponad 50% punktów możliwych do uzyskania z testu egzaminacyjnego. Egzamin obejmuje tematykę realizowaną na wykładach i ćwiczeniach.
Nakład pracy studenta,:
Wykład – 30h, ćwiczenia-30h, cotygodniowe przygotowanie do zajęć (lektury) - 30h,
przygotowanie się do egzaminu – 60 h, razem ok. 150 h
Opis przygotowała Stefania Elbanowska, październik 2010
Efekty kształcenia
Wiedza:
zna elementarną terminologię uzywaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych;
ma uporządkowaną wiedzę na temat wychowania i kształcenia;
Umiejętności:
jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne ;
odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne;
Kompetencje społeczne:
potrafi współpracować w grupie oraz wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki do zrozumienia motywów ludzkich zachowań.
Praktyki zawodowe
Uzupełnienie przedmiotu stanowią praktyki odbywane w szkole.
Opis uaktualniła Stefania Elbanowska-Ciemuchowska, May 2010
oraz grudzień 2012
Literatura
1. Z. Kwieciński i B. Śliwerski (red.), Pedagogika t.1 i 2.
2. S. Kunowski, Podstawy pedagogiki współczesnej.
3. S. Elbanowska, Pedagogika (skrypt)
A. Janowski, Poznawanie uczniów,
4. M. Łobocki, Wychowanie w klasie szkolnej,
5. T. Gordon, Wychowanie bez porażek.
6. L. Malinowski, Unia Europejska: państwa - gospodarka - szkolnictwo.
a także aktualne publikacje polecane przez wykładowcę.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: