Psychologia kontaktów z pacjentem i pierwsza pomoc 1100-2BO05
Wykład podzielony jest na dwie części.
Pierwsza z nich poświęcona jest komunikacji z pacjentem. Omawiane są różne podejścia i teorie związane z komunikacją, w tym: z problemy w komunikacji, style komunikacji, zasadami efektywnej komunikacji, źródła oraz powody złej komunikacji. Na kolejnych wykładach omawiane są jednostki kliniczne charakteryzującą się zaburzoną komunikacją, w tym: udary, afazje, różnego rodzaju otępienia. Student uczy się rozpoznawać najbardziej charakterystyczne symptomy tych zaburzeń, rozumie skąd wynikają deficyty w komunikacji oraz jak można sobie z nimi radzić, aby nawiązać skuteczną komunikację z pacjentem. Ostatnim aspektem omawianym w ramach tej części tematycznej jest komunikacja z dzieckiem rozwijającym się typowo i atypowo. Studenci zostaną zaznajomieni z podstawowymi zasadami komunikacji z dzieckiem na różnym etapie rozwoju. Każdy z tematów zostanie uzupełniony licznymi ćwiczeniami utrwalającymi zdobyte wiadomości.
W drugiej części wykładu przedstawione zostaną podstawowe zasady udzielania pierwszej pomocy. Wykład uzupełniony będzie częścią ćwiczeniową na fantomie.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Student zna:
1. podstawowe podejścia związane z rodzajami komunikacji
2. podstawowe zaburzenia neurologiczne mogące leżeć u podstaw problemów komunikacyjnych
3. podstawowe problemy związane z komunikacją z dzieckiem neurotypowym i neuroatypowym
4. podstawowe zasady udzielania pierwszej pomocy
Student wykorzystuje wiedzę z zakresu psychologii do nawiązania oraz utrzymaniem profesjonalnej relacji z pacjentem. Potrafi rozpoznać problemy w komunikacji charakterystyczne dla różnych zaburzeń neurorozwojowych oraz neurologicznych.
Student potrafi nawiązać profesjonalny kontakt z pacjentem, zarówno zdrowych jak z zaburzeniami neurorozwojowymi. Student potrafi udzielić pierwszej pomocy poszkodowanemu.
Kryteria oceniania
Kolokwium - w formie pisemnej.
Oceny:
< 51% - 2
51-60% - 3
61 - 70% - 3,5
71 - 80% - 4
81 - 90% - 4,5
91 - 100% - 5
Na zajęcia obecność jest obowiązkowa. Do zaliczenia konieczne 80% obecności.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Sęk, H., Brzezińska A. (2008). Podstawy pomocy psychologicznej. W: J. Strelau i D. Doliński (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki, t.2. Gdańsk: GWP.
2. Moran, P., J. (2017).Efektywna komunikacja z osobami ze spektrum autyzmu. Wyd. Harmonia.
3. McKay M., Davis, M., Fanning, P. (2012). Sztuka skutecznego porozumiewania się. GWP Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
4. Goniewicz, M. (2012). Pierwsza pomoc. Podręcznik dla studentów. PZWL
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: