Wprowadzenie do kognitywistyki 1000-2M11WK
Celem kursu jest przedstawienie studentom zagadnienia symbolicznych reprezentacji umysłowych w nauce poznawczej (kognitywistyce). Omówiony zostanie paradygmat nauki poznawczej z uwzględnieniem tego jak w terminach przetwarzania informacji wyjaśniane jest zachowanie człowieka. Poszczególne reprezentacje umysłowe będą omawiane z perspektywy głównych debat dotyczących natury umysłu, wyjaśniania zachowania, sposobów modelowania działania
umysłu.
O umyśle, maszynach, algorytmach, myśleniu. Co nauka poznawcza (kognitywistyka) zawdzięcza starożytnym Grekom?
Czym jest to, co nazywamy nauką poznawczą? Reprezntacyjno – Obliczeniowe Zrozumienie Umysłu (ROZUm).
Reprezentacje umysłowe
Sądy – reprezentacje poznawcze oparte o logikę
Reguły jako reprezentacje poznawcze
Pojęcia jako reprezentacje poznawcze
Analogie jako reprezentacje poznawcze
Percepcja: obrazy umysłowe jako reprezentacje poznawcze
Zadanie selekcyjne Wasona - przykład debaty dotyczącej wyjaśnianie efektów empirycznych przy wykorzystaniu różnych typów reprezentacji
Koneksjonizm – reprezentacje podsymboliczne (sieciowe) jako reprezentacje poznawcze
Przegląd i ocena sześciu podejść do zagadnienia reprezentacji umysłowych
Wyzwania stojące przed nauką poznawczą
Ewolucyjno – obliczeniowa teoria umysłu i przyszłość nauki poznawczej
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
1. dobrze rozumie znaczenie i rolę metafory komputerowej zarówno jako hipotezy empirycznej w nauce poznawczej (kognitywistyce) jak i analogii w tworzeniu programów sztucznej inteligencji.
2. ma podstawową wiedzę dotyczącą głównych typów reprezentacji umysłowych i procedur umysłowych postulowanych w nauce poznawczej.
3. zna podstawy metodologii empirycznej kognitywistyki.
4. zna założenia i cele modelowania zachowań poznawczych ludzi z wykorzystaniem metod sztucznej inteligencji.
5. zna psychologiczne korzenie narzędzi i pojęć stosowanych w sztucznej inteligencji i w reprezentacji wiedzy.
6. zna kognitywistyczne podstawy dziedziny human – computer interaction.
Umiejętności:
1. potrafi wyjaśniać wybrane zachowania człowieka w terminach przetwarzania informacji ( K_U11).
2. analizuje poszczególne metody sztucznej inteligencji ze względu na przydatność do modelowania poszczególnych zachowań poznawczych człowieka (K_U12).
3. posiada pogłębioną umiejętność komunikacji z ekspertami z zakresu psychologii poznawczej i neurobiologii poznawczej nie posiadającymi wiedzy informatycznej (K_U11).
4. potrafi opisywać narzędzia sztucznej inteligencji i obliczeniowe modele zachowań człowieka (K_U12).
Kompetencje:
1. posiada elementarne przygotowanie do współpracy w zespołach prowadzących badania kognitywistyczne (K_K02 ).
2. zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia, w tym zdobywania wiedzy pozadziedzinowej (K_K01).
3. potrafi precyzyjnie formułować pytania, służące pogłębieniu własnego zrozumienia danego tematu, w szczególności w kontaktach z z ekspertami z zakresu psychologii poznawczej i neurobiologii poznawczej (K_K02).
4. potrafi prezentować zagadnienia informatyczne związane z kognitywistyką (K_K06).
Kryteria oceniania
- obecność na zajęciach (ćwiczeniach)
- opracowanie wybranych artykułów, przygotowanie i wygłoszenie dotyczących ich prezentacji
- egzamin pisemny ze znajomości zagadnień prezentowanych na wykładzie
Literatura
Paul Thagard (2005) "Mind. Introduction to Cognitive Science", 2nd Edition, MIT Press.
Dodatkowo:
Steven Pinker (2009) ,,Jak działa umysł'', Książka i Wiedza.
Edward Nęcka, Jarosław Orzechowski, Błażej Szymura (2013) ,,Psychologia poznawcza'', PWN.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: