Równoważni UW. Warsztaty rozwijające postaw równościowe doktorantów i doktorantek – ZIP 0508-RUW-OG-ZIP
Zajęcia oferowane są w ramach Programu zintegrowanych działań na rzecz rozwoju UW, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach PO WER, ścieżka 3.5. Zasady korzystania z oferty zajęć ogólnouniwersyteckich dla doktorantów w ZIP (pn. Regulamin Zintegrowanego kształcenia doktorantów UW) dostępne są na stronie: www.zip.uw.edu.pl
Uczestniczki i uczestnicy wezmą udział w warsztatach dotyczących dyskryminacji, jej przeciwdziałaniu oraz wzmacnianiu postaw równościowych ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu akademickiego. Zajęcia pozwolą także rozwinąć refleksyjność oraz świadomość uczestników i uczestniczek związaną z własnymi zachowaniami równościowymi.
Zajęcia składać się będą z 4 modułów:
Moduł I
Pierwszy moduł poświęcony będzie integracji i poznaniu się uczestników i uczestniczek oraz określeniu zasad współpracy.Ponadto uczestnicy i uczestniczki zdobędą wiedzę dotyczącą takich zagadnień jak stereotypy, uprzedzenia, nierówne traktowanie, mikronierówności, dyskryminacja. Zdobędą również umiejętności pozwalające im identyfikować i odróżniać różne formy dyskryminacji ze szczególnym naciskiem na zachowania dyskryminacyjne w środowisku akademickim.
Moduł II
Drugie spotkanie będzie miało na celu podjęcie przez uczestników i uczestniczki refleksji nad własnymi doświadczeniami związanymi z dyskryminacją w roli świadka, osoby dyskryminowanej oraz osoby dyskryminującej oraz budowanie świadomości dotyczącej własnych postaw równościowych. Ponadto skupiać się będziemy na rozwijaniu umiejętności reagowania na dyskryminację.
Moduł III
Trzeci moduł poświęcony będzie dyskryminacji ze względu na specyficzne cechy - płeć, orientację seksualną, narodowość, pochodzenie etniczne, wiek, niepełnosprawność.
Moduł IV
Ostatni moduł - to warsztaty podsumowujące wszystkie zajęcia. Podczas tego modułu poza podsumowaniem zdobytej wiedzy i umiejętności uczestnicy i uczestniczki będą pracować nad stworzeniem katalogu dobrych praktyk w zakresie zachowań równościowych, które będą mogły być wdrażane w życie społeczności UW.
Studiowanie, nauczanie jak i praca dydaktyczna na UW powinny opierać się na poszanowaniu zasad równościowych. W ramach tych warsztatów wzmacniać będziemy wspólnie postawy prorównościowe jak również przyglądać się zachowaniom dyskryminującym w przestrzeni akademickiej.
Warsztaty prowadzone będą w oparciu o aktywne i innowacyjne metody dobierane z zachowaniem zróżnicowania narzędzi i ich dostosowania do poszczególnych tematów. Odbywać się one będą w kameralnej grupie, co umożliwi każdej osobie pogłębienie wglądu we własną wiedzę, umiejętności i postawy oraz systematyczną pracę nad nimi
Zajęcia prowadzi dr Marta Jadwiga Pietrusińska - socjolożka, pedagożka i trenerka. Na co dzień zajmuje się zagadnieniami z zakresu migracji, międzykulturowości oraz edukacji obywatelskiej. Zajmuje się przede wszystkim zagadnienia związanymi z mniejszościami kulturowymi i religijnymi (m.in. muzułmanie).Współpracuje z akademickim zespołem działającym wokół projektu Równoważni UW.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza
• Uczestnik_uczestniczka potrafi zdefiniować pojęcie stereotypu, uprzedzenia, dyskryminacji, mikronierówności, podać ich źródła oraz konsekwencje na poziomie psychologicznym, społecznym i prawnym.
• Uczestniczka_uczestnik jest świadoma/ świadomy konsekwencji dyskryminacji ze względu na określone cechy tj. płeć, orientacja seksualna, rasa, pochodzenie etniczne, narodowość, wiek i niepełnosprawność.
• Uczestniczka_uczestnik zna uniwersyteckie standardy równościowe oraz instytucje Uniwersytetu Warszawskiego działające na rzecz równości
Umiejętności
• Uczestnik_uczestniczka potrafi komunikować się w sposób uwzględniający równość wszystkich osób tworzących społeczność UW
• Uczestnik_uczestniczka potrafi zareagować w sytuacji dyskryminacyjnej z zachowaniem swoich granic i w bezpieczny dla siebie sposób w oparciu o ścieżki reagowania na dyskryminację na UW
• Uczestnik_uczestniczka potrafi zidentyfikować i nazwać poszczególne formy dyskryminacji.
Kompetencje społeczne
• Uczestniczka_uczestnik wyraża pozytywny do wartości równościowych
• Uczestnik_uczestniczka deklaruje chęć podejmowania działań prorównościowych
• Uczestnik_uczestniczka deklaruje chęć reagowania w sytuacjach dyskryminujących
Kryteria oceniania
Zajęcia zaliczane na zal/n.zal.
• obecność na warsztatach (doktorant / doktorantka może opuścić jedno spotkanie)
• przygotowanie i omówienie z prowadzącą dydaktycznej indywidualnego planu działań równościowych
Każda osoba biorąca udział w warsztatach będzie miała za zadanie stworzyć indywidualny plan działań równościowych ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu studiowania, pracowania jak i nauczania na Uniwersytecie Warszawskim.
Następnie plan zostanie omówiony z prowadzącą w ramach indywidualnych konsultacji online, w ramach których będzie można w poufnej atmosferze przedyskutować najbardziej nurtujące doktorantkę/ doktoranta zagadnienia.
Literatura
• Kędziora K., Grędzińska A., red. (2017) Równoważni. Poradnik antydyskryminacyjny dla osób studiujących i zatrudnionych na Uniwersytecie Warszawskim, Warszawa: Uniwersytet Warszawski.
• Rogowska L., Zielińska H. (2018) Szkolenie antydyskryminacyjne dla MAL - materiały szkoleniowe. Warszawa: Urząd M.St. Warszawy.
• Teutsch A., Stoch M., Kozakoszczak A. (2017) Opracowanie merytoryczne na temat przeciwdziałania dyskryminacji i przemocy motywowanej uprzedzeniami dla studentów, studentek, doktorantów, doktorantek, nauczycieli i nauczycielek szkół wyższych. Kraków: Uniwersytet Jagieloński
• Standardy antydyskryminacyjne dla uczelni, Kraków: Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie.
• Komisja Europejska (2016) Strategiczne zaangażowanie na rzecz równouprawnienia płci w latach 2016-2019.
• http://rownowazni.uw.edu.pl/
• rownosc.info
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: