Pisz lepiej, pisz bez bólu: tworzenie tekstów akademickich od researchu do redakcji – ZIP 0508-PLPB-OG-ZIP
Zajęcia oferowane są w ramach Programu zintegrowanych działań na rzecz rozwoju UW, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach PO WER, ścieżka 3.5. Zasady korzystania z oferty zajęć ogólnouniwersyteckich dla doktorantów w ZIP (pn. Regulamin Zintegrowanego kształcenia doktorantów UW) dostępne są na stronie: www.zip.uw.edu.pl
Zajęcia są realizowane w trybie zdalnym w formie synchronicznej na platformie Zoom w dniach 2 listopada – 21 grudnia 2020 r. (poniedziałki w godz. 15:30-17:00 oraz czwartki w godz. 11.30-13.00).
Łącznie program obejmuje 11 półtoragodzinnych spotkań na Zoomie, na których prowadząca przedstawia uczestnikom różne zagadania związane z pisaniem i wykonuje z nimi ćwiczenia. Zajęcia odbywają się dwa razy w tygodniu. Na każdym spotkaniu uczestnicy otrzymują zadanie domowe, które polega na zastosowaniu wiedzy i umiejętności zdobytych na zajęciach w swojej pracy. Dodatkowo w planie przewidzianych jest 8 godzin indywidualnych spotkań z uczestnikami. Efektem kursu jest napisanie przez uczestników fragmentu pracy doktorskiej lub artykułu naukowego i zredagowanie go.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Uczestnik wie, jak zorganizować swój warsztat pracy. Umie zaplanować czas na pisanie i proces pisania artykułu lub rozdziału rozprawy. Zna narzędzia do zarządzania czasem takie jak Toggl, Rescue Time i technikę Pomodoro. Wie, jak lepiej zarządzać swoim czasem i energią w trakcie tworzenia tekstu akademickiego. Wie, jak zorganizować sobie research do tekstu, zna narzędzia do porządkowania bibliografii (Zotero, Mendeley). Zna program do organizacji notatek OneNote. Wie, jak pisać i redagować swoje teksty akademickie. Zna proces pisania artykułu naukowego, umie poradzić sobie z najczęstszymi problemy w pisaniu, zna strategie radzenia sobie z lękiem przed pisaniem. Umie napisać pierwszą wersję artykułu lub rozdziału. Rozumie, że pisanie to ćwiczenie empatii i proces skupienia na czytelniku w trakcie redakcji tekstu. Wie, jak zachować odpowiednią strukturę tekstu i logikę wywodu. Wie, jak dobrać strukturę i długość zdań. Wie, na czym polega precyzja stylu i klarowność. Umie samodzielnie zredagować swój tekst i w efekcie stworzyć artykuł naukowy zorientowany na czytelnika, który ma szansę na publikację w czasopismach JCR. Umie dawać konstruktywną informację zwrotną współautorom i wie, jak przyjmować krytykę. Efektem zajęć są gotowe teksty lub fragmenty tekstów które mogę być wykorzystane w artykule naukowym lub pracy doktorskiej.
Kryteria oceniania
Zaliczenie: uczestnictwo w 90% zajęć (możliwe jest opuszczenie jednego zajęcia) i wykonanie zadań domowych.
Zaliczenie na podstawie uczestnictwa
Literatura
Gernsbacher M. A. (2018). Writing empirical articles: Transparency, reproducibility, clarity, and memorability. Advances in methods and practices in psychological science 1(3): 403-414.
Wrycza-Bekier J. (2014). Magia słów. Jak pisać teksty, które porwą tłumy. Wydawnictwo Helion.
Strunk W., De A'Morelli R. (2018). The elements of style. Spectrum Ink.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: