Opowiadam, przekonuję, badam – ZIP 0508-OPB-OG-ZIP
W trakcie warsztatu uczestnicy będą poznawać podstawowe zasady przygotowywania różnych form wystąpień, w tym: pisemnych i oralnych; statycznych i dynamicznych; z elementami dyskusji.
Uczestnicy będą dobierać sposoby konstruowania wypowiedzi w zależności od audytorium, formy i czasu – przedmiotem będą zaś głównie indywidualne zainteresowania badawcze.
Każde z wystąpień odbędzie się na forum publicznym, tj. na forum grupy warsztatowej i na nim zostanie omówione zarówno przez prowadzącą, jak i pozostałych uczestników, którzy w ten sposób będą ćwiczyć swoje kompetencje analizy i krytycznego myślenia.
Uczestnik będzie mógł się przekonać, czy i na ile jego wypowiedź jest zrozumiała i atrakcyjna dla audytorium.
Efektem warsztatów, prócz podniesienia indywidualnych kompetencji miękkich, będzie portfolio tekstów i wystąpień, które uczestnik może wykorzystywać w dalszej karierze naukowej.
Pomiędzy spotkaniami do wykonania będą e-learningowe moduły kursu na platformie uniwersyteckiej (Moodle), rozszerzające tematy omawiane na spotkaniu, a także przygotowujące do kolejnego warsztatu. W ramach e-learningu zostaną przygotowane zadania i ćwiczenia, które również podlegać będą ocenie/ewaluacji.
***
Zajęcia oferowane są w ramach Programu zintegrowanych działań na rzecz rozwoju UW, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach PO WER, ścieżka 3.5. Zasady korzystania z oferty zajęć ogólnouniwersyteckich dla doktorantów w ZIP (pn. Regulamin Zintegrowanego kształcenia doktorantów UW) dostępne są na stronie: www.zip.uw.edu.pl
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza.
Doktorant poznał:
• podstawowe zasady retoryczne;
• cechy rzetelnej i nierzetelnej argumentacji;
• elementy skutecznych wystąpień publicznych;
• metody analizy i interpretacji szeroko rozumianych wypowiedzi, wchodzących w zakres przedmiotu warsztatów.
Umiejętności.
Doktorant:
• umie przyswojoną wiedzę zastosować w praktyce;
• potrafi dobrać odpowiednie środki wyrażania się do celu i formy wypowiedzi;
• formułuje w sposób jasny i atrakcyjny interesujące go zagadnienia badawcze;
• prowadzi etyczne dyskusje, jest elastyczny co do ich zakończenia (potrafi bronić swojej opinii lub dochodzić do kompromisu);
• śmielej na wypowiada się na forum publicznym, jest świadomy własnych słabości i ma wskazówki, jak nad nimi indywidualnie pracować
Kryteria oceniania
Obecność na spotkaniach oraz aktywna praca na zajęciach, w tym rzetelne przygotowywanie zadań.
Dopuszczalna jest nieobecność na jednym spotkaniu pod warunkiem samodzielnego wykonania zadań.
Zaliczenie / niezaliczenie
Literatura
Materiały dot. przygotowania się na zajęcia oraz rozszerzające podjęte wątki zostaną dostosowane do potrzeb grupy i udostępnione na zajęciach.
Literatura retoryczna i argumentacyjna:
• Michał Rusinek, Aneta Załazińska, Retoryka podręczna. Czyli jak wnikliwie słuchać i przekonująco mówić, Kraków 2005.
• Ćwiczenia z retoryki, pod red. M. Barłowskiej, A. Budzyńskiej-Dacy, M. Załęskiej, Warszawa 2010.
• Krzysztof Szymanek, Sztuka argumentacji. Słownik terminologiczny, Warszawa 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: