Ogrody od podszewki – ZIP 0508-OP-OG-ZIP
Poznając Ogród Botaniczny od podszewki będzie można przyjrzeć się relacjom ludzkich i nie-ludzkich (głównie roślinnych i zwierzęcych) aktorów. Zajęcia dadzą szansę: pochylenia się nad kolonialnym uwikłaniem ogrodów botanicznych i nauki w ogóle; poznania w skrócie historii kolekcjonowania roślin, nazywania i klasyfikowania organizmów żywych oraz miejsca kobiet w tej sieci zależności; przyjrzenia się współczesnym wysiłkom ogrodów botanicznych mającym na celu lepsze zrozumienie potrzeb zwiedzających oraz np. angażowanie ich w oddolną naukę (citizen science); poznania elementów biologii i ekologii wybranych roślin i zwierząt żyjących w Ogrodzie; refleksji nad tym jak może być rozumiane pojęcie „gatunki inwazyjne” i jak ich rozprzestrzenianie wiąże się z historią ogrodów botanicznych na świecie. Podczas zajęć zastanowimy się też jakiego języka najlepiej używać mówiąc o wielogatunkowych wspólnotach. Ponadto, jeżeli komuś brakuje czasu spędzanego w bezpośrednim kontakcie z różnymi organizmami żywymi, te zajęcia są okazją do uzupełniania tego braku.
Zajęcia są przeznaczone dla przedstawicielek i przedstawicieli nauk humanistycznych i społecznych zainteresowanych analizowaniem relacji z nie-ludzkimi aktorami oraz dla badaczek i badaczy z dziedziny nauk przyrodniczych chcących spojrzeć z innej perspektywy na związki człowieka z przyrodą.
Większość lektur na zajęcia będzie w języku angielskim.
Zajęcia oferowane są w ramach Programu zintegrowanych działań na rzecz rozwoju UW, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach PO WER, ścieżka 3.5. Zasady korzystania z oferty zajęć ogólnouniwersyteckich dla doktorantów w ZIP (pn. Regulamin Zintegrowanego kształcenia doktorantów UW) dostępne są na stronie: www.zip.uw.edu.pl
Opis zajęć do celów informacyjno-promocyjnych W czasie zajęć „Ogrody od podszewki” będzie można spojrzeć na Ogród Botaniczny UW z różnych perspektyw. Poznać go jako splot relacji, które można spróbować rozwikłać i zrozumieć – ekologicznych, emocjonalnych, związanych z historią nauki, politykami dotyczącymi ochrony roślin i wielu innych. Poznać narzędzia dydaktyczne wykorzystywane w edukacji nieformalnej, spędzić czas w parku Ogrodu przyglądając się żyjącym i bywającym w nim organizmom, poddać analizie i dyskusji wyniki własnych obserwacji oraz czytane teksty.
Biogram:
Jestem antropolożką i biolożką, przez wiele lat formalnie i emocjonalnie związaną z Ogrodem Botanicznym UW (pracownia edukacji), badawczo fascynują mnie relacje ludzi i nie-ludzi (głównie roślin), ich różnorodność, złożoność i polityczne uwikłania. Przywiązuję dużą wagę do popularyzacji wyników badań naukowych.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Rozumienie funkcji pełnionych przez ogrody botaniczne; zapoznanie się z różnymi formami dydaktycznymi, które można wykorzystać zarówno w edukacji nieformalnej jak i nauczaniu studentów; lepsze zrozumienie relacji człowieka ze środowiskiem, w którym jest zanurzony; refleksja nad rolą badacza, światopoglądów i obowiązujących dyskursów w procesie badawczym i jego wynikach; poznanie co najmniej kilku gatunków roślin i ich powiązań z innymi organizmami w tym człowiekiem
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach (nie więcej niż 2 nieusprawiedliwione nieobecności), terminowe oddawanie krótkich refleksji na temat zadawanych do przeczytania tekstów, prezentacja (dopuszczalna duża różnorodność form) wybranego zagadnienia poruszanego podczas zajęć, znajomość lektur.
Do oceny końcowej są wliczane punkty za: aktywność podczas zajęć, terminowo oddawane krótkie refleksje dotyczące lektur, prezentację (dopuszczalna duża różnorodność form) wybranego zagadnienia poruszanego podczas zajęć.
zaliczenie na ocenę
Literatura
Cassidy R. i Mullin M. (red.) 2007. Where the wild things are now. Domestication reconsidered. Oxford: Berg.
Fara P. 2004. Sex, Botany and Empire. The Story of Carl Linnaeus and Joseph Banks. Cambridge: Icon Books Ltd.
Fortwangler C. 2013. Untangling Introduced and Invasive Animals. Environment and Society: Advances in Research 4 (2013): 41–59 doi:10.3167/ares.2013.040104
Kopnina H. (red.) 2014. Anthropology of Environmental Education. New York: Nova Science Publishers.
Neves K. 2009. Urban Botanical Gardens and the Aesthetics of Ecological Learning: A Theoretical Discussion and Preliminary Insights from Montreal's Botanical Garden. Anthropologica: 51(1).
Neves K. 2014. Reproducing Empire, Subverting Hegemony? Botanic Gardens in Biodiversity Conservation. EnviroSociety. 4 December. www.envirosociety.org/2014/12/ reproducing-empire-subverting-hegemony-botanic-gardens-in-biodiversity-conservation.
Neves K. 2019. Postnormal Conservation: Botanic Gardens and the Reordering of Biodiversity Governance. New York: State University New York Press (SUNY).
Noorani T. i Brigstocke J. 2018. ‘More-Than-Human participatory research’ [w:] Facer K. i Dunleavy K. (red.) Connected Communities Foundation Series. Bristol: University of Bristol/AHRC Connected Communities Programme.
Roots - Materiały edukacyjne wydawane przez BGCI
Schiebinger Londa. 2004. Plants and Empire. Colonial Bioprospecting in the Atlantic World, Harvard University Press Cambridge, Massachusetts, and London, England
Taylor A. i Pacini-Ketchabaw V. 2015. Learning with Children, Ants, and Worms in the Anthropocene: Towards a Common World Pedagogy of Multispecies Vulnerability, Pedagogy Culture and Society DOI: 10.1080/14681366.2015.1039050
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: