Ewaluacja w procesie kształcenia akademickiego – ZIP 0508-EPKA-OG-ZIP
Zajęcia oferowane są w ramach Programu zintegrowanych działań na rzecz rozwoju UW, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach PO WER, ścieżka 3.5. Zasady korzystania z oferty zajęć ogólnouniwersyteckich dla doktorantów w ZIP (pn. Regulamin Zintegrowanego kształcenia doktorantów UW) dostępne są na stronie: www.zip.uw.edu.pl
Podjęta podczas warsztatów problematyka odnosi się do kształtującego i sumującego sposobu oceniania, a także ewaluacji własnych działań dydaktycznych. Podczas zajęć uczestnicy poznają i będą konstruowali zarówno konwencjonalne, jak i niekonwencjonalne sposoby oceniania wiadomości, umiejętności i kompetencji społecznych studentów. Poruszane będą kwestie związane z rozwijaniem warsztatu pracy wykładowcy poprzez superwizję szkoleniową, doskonalenie kompetencji komunikacyjnych, zwłaszcza w sytuacjach oceniania traktowanych jako tranzycyjne.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza: doktorant
charakteryzuje ocenianie sumujące i kształtujące
rozumie różnicę między ocenianiem sumującym
i kształtującym
zna konwencjonalne i niekonwencjonalne sposoby oceniania wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych studentów
rozumie znaczenie programu ukrytego w procesie kształcenia
rozumie znaczenie superwizji w procesie oceniania
Umiejętności: doktorant
potrafi zastosować wybrane konwencjonalne
i niekonwencjonalne narzędzia oceniania
potrafi samodzielnie skonstruować test wiedzy
potrafi wykorzystać wybrany model informacji zwrotnej w sytuacji związanej z ocenianiem
potrafi dokonać ewaluacji własnej pracy
potrafi wykorzystać nabyte podczas zajęć umiejętności, do skonstruowania własnego narzędzia służącego ocenianiu postępów studentów
Kompetencje społeczne: doktorant
efektywnie współdziała w grupach zadaniowych
prezentuje postawę otwartej na dialog i pozytywnej komunikacji interpersonalnej
docenia znaczenie etycznych zachowań w pracy wykładowcy akademickiego
Kryteria oceniania
Zaproponowanie własnego podejścia do sprawdzania wiedzy studentów np. w formie testu rozwiązywanego w zespołach zadaniowych, portfolio itp. i weryfikacja go podczas zajęć.
Literatura
M.S. Knowles, E.F. Holton III, R.A. Swanson, Edukacja dorosłych. Podręcznik akademicki, PWN, Warszawa, 2009.
E. Kraskowska, M. Ziółek, Vademecum nauczyciela akademickiego, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2013.
A.Matlakiewicz, H.Solarczyk-Szwec, Dorośli uczą się inaczej: andragogiczne podstawy kształcenia ustawicznego, CKU, Toruń 2005.
Moore, S. Williamson, Assessment of Learning Outcomes, The Higher Education Academy – Engineering Subject Centre, 2008.
B. Niemierko, Diagnostyka edukacyjna. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.
B. Niesporek-Szamburska, Czemu służy ocenianie na uczelni – o celach i cechach oceniania
z perspektywy studentów, ANNALES UNIVERSITATIS MARIAE CURIE-SKŁODOWSKA LUBLIN – POLONIA VOL. IV SECTIO N, 2019,
s. 163 – 178.
G. Szylling, Pytania o ocenianie w szkole wyższej. Zarys zagadnienia, „Dyskursy młodych andragogów” 16, s. 9-22.
T. Tyszka, Psychologiczne pułapki oceniania
i podejmowania decyzji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: