ABC popularyzacji nauki – ZIP 0508-ABC-PN-OG-ZIP
Zajęcia oferowane są w ramach Programu zintegrowanych działań na rzecz rozwoju UW, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach PO WER, ścieżka 3.5. Zasady korzystania z oferty zajęć ogólnouniwersyteckich dla doktorantów w ZIP (pn. Regulamin Zintegrowanego kształcenia doktorantów UW) dostępne są na stronie: www.zip.uw.edu.pl
Widoczność naukowca jest obecnie jednym ze wskaźników jego skuteczności w świecie akademickim. Ale czy budowanie jej w formie publikacji naukowych wystarcza, aby realizować cele naukowe w dzisiejszym świecie? Zapraszam do udziału w kursie, po którym będziesz świadomie planował działania popularyzacyjne rozumiane jako przekazywanie informacji o prowadzonych badaniach naukowych do odbiorców spoza świata akademickiego. Pokażę Ci, jakie korzyści może Ci dać popularyzacja, a jednocześnie, jakie mogą być jej negatywne konsekwencje dla naukowca. Po zajęciach będziesz mógł/mogła samodzielnie i świadomie zdecydować, w jakim kierunku się rozwijać – tworzenia własnych tekstów czy wideo popularnonaukowych, a może współpracy z dziennikarzami? Omówimy popularyzację z lotu ptaka przez pryzmat celów, narzędzi, miejsc czy czasu na dzielenie się wiedzą naukową z otoczeniem.
Widoczność naukowca jest obecnie jednym ze wskaźników jego skuteczności w świecie akademickim. Ale czy budowanie jej w formie publikacji naukowych wystarcza, aby realizować cele naukowe w dzisiejszym świecie?
Podczas zajęć uzyskasz odpowiedzi na wiele pytań dotyczących codziennej praktyki z zakresu popularyzacji nauki, poznasz przykłady działań realizowanych przez zespoły badawcze i indywidualnych naukowców, usystematyzujesz sobie funkcje, jakie tego typu działania mogą pełnić w pracy naukowej.
Jakie jest znaczenie popularyzacji nauki w pracy naukowca? Czym różni się ona od upowszechniania badań naukowych? Jakie są oczekiwania grantodawców? Jakie korzyści może przynieść popularyzacja dla naukowca? Co właściwie może popularyzować naukowiec? Jaka jest jego rola w przestrzeni publicznej? Jak, gdzie i kiedy popularyzować naukę? Na czym polega współpraca z dziennikarzami, jakie są ich oczekiwania i czym różnia się od potrzeb naukowców? Jakie są pułapki popularyzacji? Jak ocenić skuteczność działań popularyzacyjnych, aby mieć poczucie, że mają sens?
Zajęcia są przeznaczone dla wszystkich, którzy myślą o rozpoczęciu przygody z popularyzacją nauki i planują uwzględnić ją w swojej ścieżce rozwoju naukowego.
Natalia Osica
W latach 2009-2012 zbudowałam Centrum Prasowe SWPS, czyli prężnie i skutecznie działające biuro prasowe jednej z najlepszych uczelni niepublicznych w Polsce. Stojąc na jego czele, wypromowałam w mediach ponad setkę pracowników naukowych oraz kilkadziesiąt prowadzonych przez nich projektów badawczych. W 2011 roku jako pierwszy rzecznik polskiej instytucji naukowej otrzymałam tytuł Popularyzatora Nauki od redakcji Nauka w Polsce PAP. W latach 2012-2014 pełniłam funkcję sekretarza, a potem prezesa Polskiego Stowarzyszenia Dziennikarzy Naukowych "Naukowi.pl".
Jestem jurorką w konkursach popularyzatorskich, w tym Three Minute Thesis organizowanym przez Politechnikę Śląską. W 2017 roku ukazała się książka „Sztuka promocji nauki. Praktyczny poradnik dla naukowców” (OPI-PIB, 2017), którą napisałam wspólnie z Wiktorem Niedzickim.
Z wykształcenia jestem socjologiem ze specjalizacją z zakresu rozwiązywania konfliktów i mediacji (ukończyłam Instytut Stosowanych Nauk Społecznych UW).
Od 5 lat prowadzę firmę – Science PR. Jesteśmy pierwszą w Polsce agencją PR dla sektora wiedzy, naukowców, instytucji i firm, które rozwijają badania i innowacje.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Studenci dowiedzą się, jak świadomie planować działania popularyzujące ich własną pracę naukową
Kryteria oceniania
Aktywność podczas zajęć
Przygotowanie planu popularyzacji własnej pracy nau
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: