Pozyskiwanie grantów (warsztat naukowca) - 2020Z 0000-SZD-POGR-2020Z
Celem zajęć jest przekazanie doktorantom wiedzy na temat zewnętrznych źródeł finansowania projektów i wskazanie najważniejszych zasad ubiegania się o nie. Zajęcia dzielić się będą na następujące tematy:
- Realizacja badań naukowych w Polsce – wymiar kadrowy, instytucjonalny i finansowy
- Jak napisać wniosek o finansowanie badań naukowych? Ogólne porady dla początkujących.
- Szczegółowe zasady aplikowania o grant i kryteria oceny wniosków na przykładzie konkursów NCN i ERC.
- Zasady realizacji i rozliczania projektów badawczych finansowanych ze środków NCN.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Uczestnik zajęć:
• wie i rozumie jakie instytucje finansują badania naukowe w Polsce
• potrafi dokonywać krytycznej analizy i oceny wyników badań naukowych, działalności eksperckiej i innych prac o charakterze twórczym oraz ich wkładu w rozwój wiedzy
• potrafi upowszechniać wyniki działalności naukowej, także w formach popularnych
• potrafi planować i realizować indywidualne i zespołowe przedsięwzięcia badawcze lub twórcze, także w środowisku międzynarodowym,
• potrafi samodzielnie planować i działać na rzecz własnego rozwoju oraz inspirować i organizować rozwój innych osób,
• jest gotów do krytycznej oceny własnego wkładu w rozwój danej dyscypliny naukowej.
Kryteria oceniania
opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: wykłady odbywać się będą poprzez aplikację Google Meet; nagranie zajęć będzie dostępne przez 48 godz. po zakończeniu danego wykładu. Po zakończeniu cyklu wykładów rozpocznie się test na platformie Kampus.
zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego): test jednokrotnego wyboru na platformie Kampus, dostępny po zakończeniu zajęć
metody weryfikacji efektów uczenia się: udział w dyskusji, rozwiązanie testu
kryteria oceniania: Zaliczenie zajęć jest możliwe po uzyskaniu 60% punktów w teście końcowym
Literatura
1. Nicholas, D., Herman, E., Xu, J., Boukacem-Zeghmouri, C., Abdullah, A., Watkinson, A., Świgoń, M. & Rodríguez-Bravo, B. (2018). Early Career Researchers' Quest for Reputation in the Digital Age, Journal of Scholarly Publishing, 49(4): 375-396.
2. Ślebzak, K. (2020). Przesłanki nadawania stopnia doktora, doktora habilitowanego oraz tytułu profesora a model awansów naukowych w świetle ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, Nauka, 2: 61-85, DOI: 10.24425/nauka.2020.132633
3. Kwiek, M. (2020). Międzynarodowa współpraca badawcza w Europie w świetle dużych danych i jej globalne konteksty, Nauka, 1: 35-66, DOI: 10.24425/nauka.2020.132621
4. Kossowska, M. (2019). Wyzwania współczesnej nauki... z perspektywy Narodowego Centrum Nauki, Nauka, 3: 171-179.DOI: 10.24425/nauka.2019.129250
5. GUS (2019). Szkoły wyższe i ich finanse, https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/edukacja/edukacja/szkoly-wyzsze-i-ich-finanse-w-2018-roku,2,15.html
6. Wybrane teksty i komentarze na portalu „Warsztat badacza” Emanuela Kulczyckiego: http://ekulczycki.pl/
7. Ustawa z dnia 20lipca 2018r.Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, Dz. U. 2018 poz. 1668
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: