(C ) Dydaktyka Szkoły Wyższej: Zajęcia obywatelskie – czy potrzebne w edukacji akademickiej? 0000-SZD-DSW-C-Ro
Zajęcia są jednym z trzech modułów przedmiotu „Dydaktyka szkoły wyższej”. Celem jest podsumowanie poprzednich zajęć (wykładów, warsztatów) i pogłębienie zdobytej wiedzy i umiejętności. Tematem zajęć będzie problematyka wprowadzania kompetencji społecznych i obywatelskich do zajęć ze studentami I i II stopnia. Czy powinno się tę tematykę uwzględniać w edukacji akademickiej? Jeśli tak – to w jaki sposób? Jakie powinny być treści merytoryczne, jakie metody dydaktyczne, jak powinna przebiegać ich ewaluacja?
10 godz. (5 spotkań)
1. Wstępna dyskusja wokół tematu warsztatów i celu prowadzenia zajęć obywatelskich w uczelni wyższej. Zajęcia realizujące kompetencje społeczne i obywatelskie jako zadanie Uniwersytetu. Definiowanie efektów uczenia się w zakresie kompetencji społecznych. Zasady tworzenia sylabusów, realizacji efektów uczenia się i ich ewaluacji. Ustalenie szczegółowego planu spotkań z uwzględnieniem zainteresowań uczestników, ew. podział uczestników na zespoły.
2. formy zajęć dla studentów I i II stopnia, w trakcie których realizowane są kompetencje społeczne. Przykłady (m. in. zajęcia realizowane w Katedrze im. T. Mazowieckiego UW https://ktm.uw.edu.pl/zajecia-2/, zajęcia i konwersatoria na WPiA). Metody dydaktyczne możliwe do wykorzystania w tego typu zajęciach. Ćwiczenia, warsztaty, indywidualna praca ze studentem (tutoring na przykładzie studiów w Kolegium MISH).
3. Trudna sztuka popularyzacji. Czy i jak można wykorzystać popularyzację nauki do rozwijania kompetencji społecznych? (przykład Festiwalu Nauki)
4. i 5 prezentacje przygotowanych w grupach pomysłów zajęć „obywatelskich”. Dyskusja nad ich oceną i ewaluacją.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
• Potrafi upowszechniać wyniki działalności naukowej, także w formach popularnych.
• Potrafi inicjować debatę.
• Potrafi samodzielnie planować i działać na rzecz własnego rozwoju oraz inspirować i organizować rozwój innych osób.
• Potrafi planować zajęcia lub grupy zajęć
Kryteria oceniania
opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu
Zajęcia przeznaczone są dla wszystkich studentów i studentek zainteresowanych problematyką edukacji obywatelskiej. Dopuszczona jest jedna nieobecność.
zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego):
Zaliczenie na podstawie obecności i aktywności i przygotowanego - wspólnie z grupą studentów – własnego projektu.
metody weryfikacji efektów uczenia się:
• Przygotowanie krótkiego projektu / warsztatu / prezentacji dotyczącego edukacji obywatelskiej dla grupy studentów lub dla celów popularyzacji. (Potrafi upowszechniać wyniki działalności naukowej, także w formach popularnych Potrafi planować zajęcia lub grupy zajęć i realizować je z wykorzystaniem nowoczesnych metod i narzędzi, Potrafi samodzielnie planować i działać na rzecz własnego rozwoju oraz inspirować i organizować rozwój innych osób, Potrafi upowszechniać wyniki działalności naukowej, także w formach popularnych) .
• Poprowadzenie dyskusji na temat prezentacji innej grupy (Potrafi inicjować debatę, potrafi planować zajęcia lub grupy zajęć)
kryteria oceniania
Zaliczenie bez oceny
Literatura
• Edukacja dla przyszłości – jakość kształcenia. Ewa Chmielecka, Natalia Kraśniewska (red.) Fundacja Rektorów Polskich, Warszawa 2019. https://www.frp.org.pl/images/publikacje/publication/edukacja_dla_przyszlosci_jakosc_ksztalcenia.pdf
• Anna Rosner, Festiwal Nauki na Wydziale Prawa i Administracji UW. Pięć lat doświadczeń w popularyzacji nauki, w: Studia Iuridica XLII / 2003
• Anna Rosner, Jak uczyć historii prawa czyli o trudnej sztuce dialogu ze studentem. CPH T.LIV, z. 1, s. 407 – 428
• Anna Rosner, Istota nauczania w duchu GAJE. Przykład zajęć „Prawa na co dzień” w: Fajna sprawa, uczę prawa. „Prawo na co dzień”. Nowe tendencje w metodologii nauczania prawa – idea, organizacja, doświadczenia. Red. Monika Płatek Warszawa 2008 s. 8 – 15.
• Anna Rosner, Nowoczesność i tradycja w uniwersyteckiej dydaktyce. O Student – Centered Learning (SCL) i PBL (Problem – Based Learning) w praktyce w: „Uczenie się przez całe życie a dydaktyka szkoły wyższej na przykładzie Uniwersytetu Warszawskiego” Warszawa 2014, s. 31- 38
• Anna Rosner, Andrzej Zakrzewski, Czemu służy historia prawa w nauce i dydaktyce? w: Misja publiczna. Wspólnota. Państwo. Księga dedykowana pamięci Profesora Michała Kuleszy, Warszawa, 2016 t. II s. 479 - 487
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: