(C) Dydaktyka Szkoły Wyższej (warsztat) 0000-SZD-DSW-C-JJ
Podczas zajęć doktorantki i doktoranci zmierzą się z zadaniem przygotowania sylabusa własnych zajęć, które swoimi celami, formą i metodami wpisywać się będą w wymagania określone w programie wybranego kierunku studiów. Przed przystąpieniem do prac nad sylabusami zapytamy o ich znaczenie. Komu potrzebny jest sylabus? Jaką pełni funkcję? Do czego winien, a do czego bywa wykorzystywany na uniwersytecie? Podczas kolejnych zajęć przeanalizujemy kluczowe jego elementy czyli efekty uczenia się, metody dydaktyczne prowadzące do ich osiągnięcia oraz metody weryfikacji efektów naszej dydaktycznej pracy. Porozmawiamy również o programie studiów i nauczymy się z niego korzystać. Wskażemy czynniki determinujące wymagania programu studiów (m.in. oczekiwania otoczenia społeczno-gospodarczego, ramy europejskiego systemu szkolnictwa wyższego, regulacje prawa krajowego) oraz wspólnie zdefiniujemy rolę doktorantów i nauczycieli akademickich w kształtowaniu nie tylko zajęć, ale całego programu studiów.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy:
Doktorant/Doktorantka:
• Zna wymagania Polskiej Ramy Kwalifikacji i regulacje prawne wpływające na kształt programów studiów;
• Zna ciała kolegialne uczelni, od których zależy program studiów i doskonalenie jakości kształcenia studentów;
• Rozumie wagę dobrze określonych efektów uczenia się dla procesu dydaktycznego.
W zakresie umiejętności:
Doktorant/Doktorantka:
• Potrafi prawidłowo sformułować efekty uczenia się (tak, by były jasne i możliwe do osiągnięcia);
• Potrafi dobrać formę zajęć, metody dydaktyczne i metody weryfikacji adekwatne do zakładanych efektów uczenia się;
• Potrafi przygotować sylabus własnych zajęć.
• Potrafi prawidłowo oszacować nakład pracy studenta wyrażony w pkt ECTS.
W zakresie kompetencji społecznych:
Doktorant/Doktorantka:
• Rozumie potrzebę nieustannego doskonalenia własnych kompetencji dydaktycznych i planuje działania w tym zakresie;
• Jest gotowy/a do krytycznej analizy różnych aspektów dydaktyki akademickiej.
Kryteria oceniania
opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu
Udział w ćwiczeniach jest obowiązkowy. Dopuszczalna jest jedna nieobecność, nie wymaga ona żadnego zaliczania. Od uczestników zajęć oczekuję aktywności.
zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego)
Obowiązuje zaliczenie bez oceny (zal). Warunkiem zaliczenia jest odpowiednia frekwencja (min. na 4 zajęciach) i zaliczenie pracy zaliczeniowej w postaci sylabusa.
metody weryfikacji efektów uczenia się
Rekapitulacja pierwotna w wykonaniu uczestników zajęć, przygotowanie sylabusa własnych zajęć
kryteria oceniania
Brak
Literatura
Regulaminu Studiów UW
Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (we wskazanych fragmentach)
rozporządzenie MNiSW z 27 IX 2018 r. w sprawie studiów: http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20180001861/O/D20181861.pdf
rozporządzenie MNiSW z 14 XI 2018 r. w sprawie charakterystyk drugiego stopnia efektów uczenia się dla kwalifikacji na poziomach 6-8 Polskiej Ramy Kwalifikacji: http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20180002218/O/D20182218.pdf
Raport przygotowany przez DeLab UW, PFR i Google: „Kompetencje przyszłości. Jak je kształtować w elastycznym ekosystemie edukacyjnym?”, dostępny pod linkiem: http://www.delab.uw.edu.pl/pl/kompetencje-przyszlosci/
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: