(C) Dydaktyka Szkoły Wyższej - Podstawowe umiejętności pracy z grupą dla doktorantów 0000-SZD-DSW-C-Gn
Przed doktorantami jako młodymi dydaktykami i osobami, które często dopiero niedawno ukończyły studia magisterskie, stoi bardzo dużo wyzwań – począwszy od tego, jak zbudować autorytet i relację ze studentami, jak zapanować nad grupą czy jak radzić sobie z trudnymi słuchaczami. Celem warsztatów jest zdobycie podstawowych umiejętności, które pozwolą na lepsze komunikowanie się idbanie o siebie w sytuacjach stresowych oraz bardziej efektywne zarządzanie grupą od strony nie tyle merytorycznej, co psychologicznej. Wspólnie z uczestnikami zajęć zastanowimy się, na co zwrócić uwagę, żeby tworzyć na zajęciach dydaktycznych atmosferę sprzyjającą uczeniu się, wyciąganiu wniosków i realizowaniu swoich celów.
Na zajęciach będziemy czerpać z teorii asertywności, emocji i motywacji, komunikacji oraz zarządzania grupą. Zajęcia będą miały charakter warsztatowy, tzn. będziemy się skupiać na konkretnych przykładach, doświadczeniach uczestników zajęć, które oni będą wnosić na warsztaty oraz na możliwych rozwiązaniach tych sytuacji, nie na ich teoretycznych aspektach.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
• Potrafi jaśniej artykułować myśli i komunikaty;
• Potrafi tworzyć atmosferę sprzyjającą nauce;
• Potrafi lepiej zarządzać grupą dydaktyczną i pojawiającymi się w niej trudnościami;
• Potrafi inicjować i podtrzymywać debatę i dyskusję;
• Potrafi samodzielnie planować i działać na rzecz własnego rozwoju oraz inspirować i organizować rozwój innych osób;
• Potrafi określić swoje umiejętności, cel, wartości i rolę jako dydaktyka.
Kryteria oceniania
opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu
• Wymogi: obecność na zajęciach i aktywny udział w ćwiczeniach.
• Możliwe nieobecności: brak
zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego)
• Aktywny udział w ćwiczeniach
metody weryfikacji efektów uczenia się
• Autorefleksja na zajęciach
• Informacja zwrotna po zajęciach
kryteria oceniania(z zajęć nie wystawia się ocen, a jedynie „Zal”)
• Obecność na zajęciach
Literatura
(nieobowiązkowa, poszerzająca omawiane treści)
Fijewska, M. (2012). Stanowczo, łagodnie bez lęku. Kraków: wydawnictwo W.A.B.
Łaguna, M. (2008). Szkolenia. Gdańsk: GWP.
Hamilton, Ch. (2011). Skuteczna komunikacja w biznesie. Warszawa: PWN
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: