(C) Dydaktyka Szkoły Wyższej (warsztat) 0000-SZD-DSW-C-ChM
Celem warsztatów jest wsparcie doktorantek i doktorantów w przygotowaniu do samodzielnego prowadzenia zajęć, w zdobywaniu i rozwijaniu kompetencji niezbędnych w przyszłej pracy dydaktycznej ze studentami.
Nasze zajęcia rozpoczniemy od rozważań, czym jest Student Centered Learning (SCL) i jak założenia SCL można realizować w praktyce. Będziemy rozmawiać na temat efektów uczenia się – docelowych i cząstkowych, wynikających z programu studiów konkretnego kierunku. Podczas kolejnych spotkań koncentrować się będziemy na kwestiach związanych z planowaniem/projektowaniem zajęć – poczynając od wyboru treści, poprzez wybór metod pracy, a na zagadnieniach związanych z weryfikacją efektów kształcenia, oceną pracy studentów i informacją zwrotną skończywszy. Porozmawiamy o punktach ECTS i obliczaniu nakładu pracy studentów. Połączymy to z dyskusją na temat sylabusa i jego miejsca w dydaktyce akademickiej.Jaką rolę wyznaczają sylabusowi przepisy ogólnouniwersyteckie (Regulamin studiów), jak jest ona wypełniana. Będziemy analizować konstrukcję sylabusa, przygotowując się do samodzielnego opracowania własnego.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy:
Doktorant/Doktorantka:
• Zna założenia Student Centered Learning (SCL).
• Rozumie wagę dobrze określonych efektów uczenia się dla procesu dydaktycznego.
• Rozumie znaczenie dobrze skonstruowanego sylabusa w praktyce dydaktycznej.
W zakresie umiejętności:
Doktorant/Doktorantka:
• Potrafi wskazać przykłady realizowania zasad SCL na zajęciach.
• Potrafi prawidłowo sformułować efekty uczenia się – tak, by były możliwe do osiągnięcia w zakładanej formule zajęć;
• Potrafi dobrać formę zajęć, metody dydaktyczne i metody weryfikacji adekwatne do zakładanych efektów uczenia się;
• Potrafi prawidłowo oszacować nakład pracy studenta wyrażony w pkt ECTS.
• Potrafi przygotować sylabus własnych zajęć.
W zakresie kompetencji społecznych:
Doktorant/Doktorantka:
• Rozumie potrzebę nieustannego doskonalenia własnych kompetencji dydaktycznych;
• Projektuje działania związane z podnoszeniem własnych kompetencji dydaktycznych
Kryteria oceniania
opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu
Jednym z kluczowych warunków zaliczenia zajęć jest odpowiednia frekwencja – udział w co najmniej czterech spotkaniach. Akceptuję jedną nieobecność bez konieczności usprawiedliwiania i zaliczania.
zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego)
Przy zaliczeniu zajęć będę brała pod uwagę trzy komponenty: a) wymagana frekwencja (warunek formalny); b) merytoryczny udział w dyskusji podczas kolejnych spotkań c) przygotowanie własnego sylabusa.
metody weryfikacji efektów uczenia się
Bieżącaweryfikacja efektów uczenia się oraz przygotowanie sylabusa własnych zajęć.
kryteria oceniania
Zajęcia kończą się zaliczeniem bez oceny. Warunkiem uzyskania zaliczenia jest spełnienie wymagań wymienionych w punkcie zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego).
Literatura
http://ehea.info/page-student-centred-learning
Regulamin Studiów UW
Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (fragmenty)
rozporządzenieMNiSW z 27 IX 2018 r. w sprawie studiów (fragmenty):http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20180001861/O/D20181861.pdf
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: