(B) Dydaktyka Szkoły Wyższej - warsztat 0000-SZD-DSW-B-D
Kurs Dydaktyki Szkoły Wyższej adresowany jest do doktorantów pierwszego roku studiów w Szkole Doktorskiej, którzy maja i nie mają doświadczeń związanych z dydaktyką. Celem programu jest ułatwienie i przybliżenie rozumienia zagadnień dotyczących prawidłowości i uwarunkowań przebiegu procesu nauczania-uczenia się realizowanego wewspółczesnym środowisku szkoły wyższej. Głównym założeniem jest przekazanie i utrwalenie wiedzy dydaktycznej, a także przygotowanie do świadomego i efektywnego wypełniania przez doktoranta społeczno-zawodowej roli nauczyciela akademickiego. Przedmiot Dydaktyka Szkoły Wyższej składa się z trzech segmentów: wykładów, warsztatów i z praktycznych zajęć do wyboru. Program warsztatówzakłada praktyczne poznanie kilku wybranych narzędzi dydaktycznych, które mogłyby zostać – w zależności od obszaru naukowego i potrzeb doktorantów – wykorzystane w pracy akademickiej ze studentami. Celem dodatkowym jest oswojenie i wywołanie zainteresowania doktorantów obszarem metod dydaktycznych poprzez inspirowanie do poszukiwania własnego zestawu narzędzi dydaktycznych, które można by wykorzystać w pracy nauczyciela akademickiego.
Treści programowe warsztatu: poznanie i ćwiczenie podstawowych metod dydaktycznych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia w zakresie wiedzy:
a) opisuje strukturę dydaktyki i etapy projektowania edukacyjnego.
b) przedstawia taksonomię celów kształcenia i wyjaśnia, na czym polega operacjonalizacja celów kształcenia.
c) wyjaśnia uwarunkowania przebiegu procesu kształcenia.
d) wymienia zasady efektywnej komunikacji i dostrzega związek między sprawną komunikacją a efektami kształcenia.
Efekty kształcenia w zakresie umiejętności:
a) operacjonalizuje cele kształcenia.
b) potrafi komunikować się na tematy specjalistyczne w stopniu umożliwiającym aktywne uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym.
c) potrafi upowszechniać wyniki działalności naukowej, także w formach popularnych.
d) potrafi planować zajęcia lub grupy zajęć i realizować je z wykorzystaniem nowoczesnych metod i narzędzi.
Efekty kształcenia w zakresie postaw (kompetencji społecznych):
a) dokonuje krytycznej analizy przebiegu procesu kształcenia (refleksja dydaktyczna).
b) analizuje sygnały werbalne i niewerbalne przychodzących od studentów w trakcie realizacji procesu nauczania‐uczenia się.
c) ocenia sytuacje dydaktyczne w celu doskonalenia własnego warsztatu nauczycielskiego.
d) samodzielnie planuje i działa na rzecz własnego rozwoju oraz inspiruje i organizuje rozwój innych osób.
Kryteria oceniania
Opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu:
W programie przewidziano ćwiczenia kilku metod dydaktycznych w formie 1) omówienia wraz z próbą realizacji (w trybie zdalnym) lub 2) warsztatów (w trybie stacjonarnym). Udział w warsztatach jest obowiązkowy. W przypadku warsztatów składających się z dwóch części dopuszczalna jest jedna nieobecność.
Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego):
W zajęciach warsztatowych mogą uczestniczyć osoby, które zaliczyły wykład. Uczestnictwo w warsztatach jest obowiązkowe. Zaliczenie warsztatów odbywa się na „ZAL” i realizowane jest na podstawie obecności oraz indywidualnego przygotowania i przeprowadzenia z uczestnikami grupy fragmentów zajęć akademickich przy zastosowaniu wskazanych metod dydaktycznych.Każdy doktorant przygotowuje na podstawie literatury przedmiotu (lub innej) dowolnie wybrany temat, który należy zaprezentować z wykorzystaniem wskazanych metod dydaktycznych. Należy przygotować trzy tematy z wykorzystaniem trzech metod: jeden temat – jedna metoda. Brak przygotowania tematów nie zalicza warsztatu. Zaliczenie uzyskują doktoranci, którzy przygotowali tematy,oparli je na literaturze orazdostosowali do wskazanych metod dydaktycznych.
Metody weryfikacji efektów uczenia się:
Przedstawienie przez doktoranta na forum grupy przygotowanego tematu z wykorzystaniem wskazanej metody dydaktycznej. Analiza sytuacji dydaktycznej, pokaz prowadzącego, polemika grupy. Po weryfikacji podjęcie przez doktoranta próby ponownej realizacji zadania.
Kryteria oceniania:
Przygotowanie i realizacja zadania dydaktycznego. Omówienie źródeł. Obecność na zajęciach.
Literatura
1. Kupisiewicz Cz.: Dydaktyka ogólna, Graf-Punkt 2002
- rozdz.IX. Metody nauczania
- rozdz.X. Formy organizacyjne
2. Kruszewski K.: Sztuka nauczania, PWN Warszawa 1995
- rozdz. VI Metody nauczania
- rozdz. VII Gry dydaktyczne
3. Dziewulak D.: Czy dydaktyka uniwersytecka zostanie wreszcie zauważona i doceniona? (artykuł)
https://wszystkoconajwazniejsze.pl/dobromir-dziewulak-dydaktyka-uniwersytecka/
4. Dziewulak D.: Jak być skutecznym nauczycielem nauczycieli? (artykuł)
https://wszystkoconajwazniejsze.pl/dobromir-dziewulak-jak-byc-skutecznym-nauczycielem-nauczycieli/
5. Dziewulak D.: Uniwersytet nie umarł, uniwersytet udaje. (polemika)
https://wszystkoconajwazniejsze.pl/dobromir-dziewulak-uniwersytet-nie-umarl-uniwersytet-udaje/
6. Dziewulak D.: Jak wykształcić dobrego nauczyciela? (wywiad)
http://www.edunews.pl/badania-i-debaty/wywiady/1302-tego-kandydata-przyjmiemy-tego-odprawimy-z-kwitkiem
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: