- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Rzym - archeologia, nauka i kultura artystyczna Wiecznego Miasta 0000-RKNA-OG
Zaproszenie do udziału w kursie skierowane jest do osób zainteresowanych dziejami najsłynniejszych dzieł sztuki i architektury Wiecznego Miasta. Głównym celem wykładów będzie przedstawienie dzieł malarskich, rzeźbiarskich, literackich i filmowych w kontekście współczesnej im wiedzy z zakresu anatomii, astronomii, chemii i fizyki. Słuchacze zaznajomią się z sylwetkami słynnych mecenasów, polityków, artystów, pisarzy i uczonych, którzy zmagali się z rozmaitymi przedsięwzięciami, by zrozumieć tajemnicę świata i dokonać jej projekcji we własnych dziełach. Ukazany zostanie też wpływ ich działań na urbanistykę Rzymu. Ważnym elementem zajęć będzie ukazanie dziejów Wiecznego Miasta przez pryzmat jego charakterystycznej roli jako Caput Mundi – stolicy Wielkiego Imperium a potem papiestwa. Na wykładach zostaną zaprezentowane najnowsze metody badawcze, ich twórcy i najwięksi wynalazcy związani z Rzymem.
Kurs składać się będzie z 15 zajęć po 90 min.
Podstawowe zagadnienia:
Program zajęć:
1. Zajęcia wprowadzające: dzieje szczególne, legendy i topografia
2. Oktawian August i nowe oblicze Rzymu
3. Neron i Wespazjan – od Domus aurea do Koloseum
4. Inżynieria i fantazja: Forum Trajana, Panteon i Willa Hadriana w Tivoli
5. Sol invictus i kosmiczny Mitra, czyli światło zbawienia
6. Konstantym Wielki i Rzym chrześcijański
7. Wola twórcza, blask mozaik i kodeks Justyniana Wielkiego
8. Karol Wielki w Rzymie: nauka i kultura, czyli Renovatio Imperi Romani
9. Uczeni mistrzowie rzymscy: Cosmati i Vasaletti
10. Blask gotyku: nauka i kultura w XIII wieku
11. Petrarka w Rzymie, Cola di Rienzo i narodziny odrodzenia
12. Brunelleschi w Rzymie, papież Mikołaj V: humanizm, nauka i narodziny archeologii
13. Kaplica Sykstyńska – mecenat Sykstusa IV i Juliusza II
14. Modelowanie nowej wizji świata: Kopernik i jego wykłady w Rzymie
15. Leonardo i Rafael – dialog sztuki i nauki
Rodzaj przedmiotu
fakultatywne
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student:
- posiada podstawową wiedzę na temat dziejów Rzymu i jego najsłynniejszych zabytków,
- potrafi opisać związki sztuki z nauką na przykładzie Wiecznego Miasta
- zna sylwetki słynnych malarzy, rzeźbiarzy, architektów i uczonych,
- rozumie procesy dotyczące zmiany woli artystycznej i rozwoju nauki,
- umie wskazać najważniejsze dzieła sztuki i literatury oraz obrazy filmowe nawiązujące do tematu kursu,
- dostrzega znaczenie Rzymu dla dziejów cywilizacji,
- dostrzega związki pomiędzy ważnymi momentami historycznymi i trendami w kulturze wizualnej,
- potrafi wartościować dzieła sztuki ich związek badaniami naukowymi z zakresu nauk ścisłych i archeologii,
- umie scharakteryzować historię wybranych kompleksów zabytkowych i poszczególnych dzieł w świetle najnowszych badań.
Kryteria oceniania
Zaliczenie zajęć odbywać się będzie na podstawie obecności i egzaminu w postaci testu.
Literatura
Arte, scienza e cultura 1971 - Arte, scienza e cultura in Roma cristiana, ed. G. Matthiae, A. Ferrua, et all, Bologna 1971
Barkan 1999 – L. Barkan, Unearthing the Past. Archaeology and Aesthetics in the Making of Renaissance Culture, New Haven - London 1999
Burke 1991 – P. Burke, Kultura i społeczeństwo w renesansowych Włoszech, przeł. W.K. Siewierski, Warszawa 1991
Chłędowski - K. Chłędowski, Rzym. Ludzie Odrodzenia, Warszawa 1957
Curran 2000 – J. Curran, Pagan City and Christian Capital. Rome and the Fourth Century, Oxford 2000
Hughes 2012 – R. Hughes, Rzym, przeł. W. Jeżewski, Warszawa 2012
Klaczko 1965 – J. Klaczko, Juliusz II, [w: ] Wieczory florenckie. Juliusz II, Warszawa 1965, ss. 153-322.
Karmon 2011 – D. Karmon, The Ruin of the Eternal City: Antiquity and Preservation in Renaissance Rome, Oxford 2011
Krautheimer 1980 – R. Krautheimer, Rome. Profile of a City, 312-1308, Princeton 1980 (ed. It. Roma. Profilo di una città, Roma 1981)
McCahill 2013 – McCahill, Reviving the Eternal City. Rome and the Papal Court, 1420-1447, Cambridge Mass., London 2013
Stinger 1985 - Ch.L. Stinger, The Renaissance in Rome, Bloomington 1985
Weiss 1969 – R. Weiss, The Renaissance Discovery of Classical Antiquity, Oxford 1969
Wells 2014 – F. C. Wells, Serce Leonarda (anatomia i kardiologia), Warszawa 2014
Wickham 2016 – Ch. Wickham, Rzym średniowieczny. Stabilizacja i kryzys miasta w latach 90-1050, Kęty 2016
Zanker 1999 – P. Zanker, August i potęga obrazów, Poznań 1999
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: