- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Jak nauczać dwujęzycznie przedmiotów niejęzykowych? Nauczanie dwujęzyczne w teorii i praktyce – Klinika Kariery 0000-ND-KKPN-OG
Głównym celem zajęć jest przygotowanie studentów kierunków niefilologicznych do pracy nauczyciela przedmiotów niejęzykowych (biologia, chemia, fizyka, geografia, historia, …) w klasach dwujęzycznych.
W czasie zajęć uczestnicy zostaną zapoznani z głównymi założeniami zintegrowanego kształcenia przedmiotowo-językowego nazywanego w Polsce nauczaniem dwujęzycznym. Nauczą się także, w jaki sposób konstruować jednostkę dydaktyczną przedmiotu niejęzykowego z elementami języka obcego, jak wprowadzać słownictwo specjalistyczne oraz jakie techniki dydaktyczne należy wykorzystać w czasie pracy z tekstem specjalistycznym w języku obcym.
W czasie zajęć zostaną omówione następujące zagadnienia:
cele i założenia nauczania dwujęzycznego
miejsce nauczania dwujęzycznego w polskim systemie edukacyjnym
nauczanie słownictwa specjalistycznego na lekcji przedmiotu niejęzykowego w klasie dwujęzycznej
wykorzystanie artykułów popularnonaukowych zredagowanych w języku obcym na lekcji przedmiotu niejęzykowego w klasie dwujęzycznej
wykorzystanie specjalistycznych nagrań w języku obcym na lekcji przedmiotu niejęzykowego w klasie dwujęzycznej
struktura lekcji przedmiotu niejęzykowego w klasie dwujęzycznej
metoda projektu na lekcji przedmiotu niejęzykowego w klasie dwujęzycznej
Zajęcia umożliwią uczestnikom nabycie kompetencji zawodowych związanych z pracą nauczyciela przedmiotu niejęzykowego w szkole dwujęzycznej, jak również kompetencji komunikacyjnych i interpersonalnych (praca w grupie).
Zajęcia finansowane są ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach PO WER, ścieżka 3.5 i z tego powodu studenci zobowiązani są do wypełnienia dokumentacji projektowej. Niewypełnienie obligatoryjnej dokumentacji projektowej przed rozpoczęciem drugich zajęć oznacza rezygnację z zajęć, a tym samym student zostanie poproszony o wyrejestrowanie się z nich.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończonym kursie, student:
definiuje cele i założenia nauczania dwujęzycznego (w Europie i w Polsce)
wykorzystuje techniki pracy ze słownictwem specjalistycznym na lekcji przedmiotu niejęzykowego w klasie dwujęzycznej
dydaktyzuje artykuły popularnonaukowe oraz nagrania specjalistyczne na potrzeby lekcji przedmiotu niejęzykowego w klasie dwujęzycznej
tworzy konspekt lekcji przedmiotu niejęzykowego w klasie dwujęzycznej
planuje projekt edukacyjny na potrzeby lekcji przedmiotu niejęzykowego w klasie dwujęzycznej
dokonuje transferu nabytej wiedzy i umiejętności z zakresu dydaktyki przedmiotowej na potrzeby lekcji przedmiotu niejęzykowego w klasie dwujęzycznej
współpracuje w grupie, szanując odmienność jej członków
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia zajęć:
- obecność studenta na co najmniej 80% wszystkich spotkań
- wypełnienie po zakończeniu ostatnich zajęć post-testu (gdzie uczestnik określa poziom swojej wiedzy i umiejętności po zakończeniu zajęć)
- wypełnienie ankiety ewaluacyjnej po zakończeniu ostatnich zajęć
- przygotowanie i przedstawienie fragmentów sekwencji dydaktycznych dotyczących pracy ze słownictwem specjalistycznym, artykułem popularnonaukowym oraz nagraniem specjalistycznym
- opracowanie projektu edukacyjnego do wykorzystania lekcji przedmiotu niejęzykowego w klasie dwujęzycznej.
Literatura
Elementy bibliografii:
Gajo, L., „Czy nauczyciel uczący w sekcji dwujęzycznej to nowy typ nauczyciela?” [w:] Dzięgielewska, Z. (red.) Nauczanie dwujęzyczne w Polsce i w Europie, CODN, Warszawa, s. 16-25.
Kondrak, L., 2010, „Czy warto uczyć się matematyki po francusku?” [w:] Języki Obce w Szkole 6/2010, s. 126-133.
Michalska-Guidon, L., 2008, „Strategie nauczania przedmiotów ścisłych w klasach dwujęzycznych” w:] Dzięgielewska, Z. (red.) Nauczanie dwujęzyczne w Polsce i w Europie, CODN, Warszawa, s. 66-73.
Pawlak, M., 2010, „Zintegrowane kształcenie językowo-przedmiotowe: założenia, praktyka, perspektywy” [w:] Języki Obce w Szkole 6/2010, s. 13-26.
Pawlak, M., 2015, Edukacja dwujęzyczna w polskich szkołach. Raport ewaluacyjny, ORE, Warszawa.
Zagner, A., 2010, „Geografia dwujęzycznie” [w:] Języki Obce w Szkole 6/2010, s. 114-118.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: