- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Mindfulness w pracy nauczyciela (edycja 4.) - Klinika Kariery przyszłego nauczyciela 0000-MPN-KKPN-OG
Mindfulness to praktyka uważności. Celebracja chwil. Umiejętności aktywnego zarządzania uwagą. Narzędzie wspierające procesy poznawcze, stabilizujące pracę układu nerwowego.
Reguluje emocje, obniża stres i napięcie.
Ukierunkowuje uwagę.
Wzmacniania siłę koncentracji i przeciwdziała rozproszeniu umysłu.
Na warsztacie uczestnicy poznają ćwiczenia wspierające uważność, wyostrzające zmysły i ukierunkowujące uwagę na zewnątrz i do wewnątrz.
Każde z ćwiczeń opatrzone będzie komentarzem prowadzącej oraz wypowiedziami uczestników.
Na warsztacie uruchomimy zmysły. Wyostrzymy wzrok i słuch. Będziemy smakować, dotykać i eksplorować. Oddalać się i przybliżać do naszych doświadczeń. Być z nimi bez oceny.
Poszukamy niewidzialnych włączników naszych reakcji na to co nas otacza i to, co rozgrywa się wewnątrz nas.
Cele warsztatu:
Poznanie nowego narzędzia do pracy własnej, a także do pracy indywidualnej i grupowej z dziećmi
Poznanie ćwiczeń wzbogacających doświadczenia zmysłowe
Poznanie ćwiczeń wspierających i rozwijających uważność
Korzyści:
Rozszerzenie warsztatu pracy
Poszerzenie własnej perspektywy myślenia, odczuwania i postrzegania siebie innych osób oraz otoczenia
Proponowane na warsztacie formy pracy mogą być wykorzystane podczas indywidualnej i grupowej pracy z dzieckiem. Ćwiczenia uważności mogą wzbogacać codzienne lekcje lub stanowić element stałej, wspierającej praktyki relaksacyjnej, a także być jednym z elementów zajęć terapeutycznych.
Warsztat umożliwia uzyskanie kompetencji zawodowych oraz komunikacyjnych i wychowawczych.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu warsztatów student:
zna podstawowe ćwiczenia i techniki relaksacyjne oraz wspierające uważność wykorzystane na warsztacie
wie w jaki sposób może wykorzystać je w pracy z indywidualnej i grupowej z dzieckiem
wie na czym polega edukacyjna i terapeutyczna rola wykorzystanych technik
zna korzyści płynące z wykorzystania prezentowanych technik relaksacyjnych i wspierających uważność
zna rolę myślenia abstrakcyjnego, wizualnego w relaksacji
zna podstawowe zasady zastosowanie technik relaksacyjnych i wspierających uważność podczas pracy z dzieckiem
potrafi wykorzystać prezentowane na warsztacie ćwiczenia materiały w praktycznych działaniach i w codziennej pracy z uczniem
potrafi korzystać w z myślenia abstrakcyjnego, wizualnego ucznia
podejmuje własne próby prowadzenia ćwiczeń relaksacyjnych oraz wspierających uważność
potrafi stosować ćwiczenia i techniki wspierające kontakt z bieżącym doświadczeniem
potrafi stosować ćwiczenia i techniki wspierające uważną postawę wobec problemów, świadomego radzenia sobie z trudnymi emocjami, stresem
rozumie potrzebę zastosowania w pracy wychowawczej i terapeutycznej z dzieckiem elementów Mindfulness
wie jak wykorzystać poznane techniki w pracy z dzieckiem lub grupą, by podjęte działania wspierały procesy edukacyjne, emocjonalne i poznawcze uczestników
posiadania zaplecze dobrych praktyk wspierających uważność
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia zajęć:
- obecność studenta na co najmniej 80% wszystkich spotkań
- wypełnienie po zakończeniu ostatnich zajęć post-testu (gdzie uczestnik określa poziom swojej wiedzy i umiejętności po zakończeniu zajęć)
- wypełnienie ankiety ewaluacyjnej po zakończeniu ostatnich zajęć
- aktywny udział w warsztacie
aktywna praca własna podczas warsztatu
- praktyki codziennej uważności (zadania domowe); omówienie praktyk w grupie warsztatowej
- prowadzenie Uważnego Notatnika
Zaliczenie jest formą treningu zdobytej wiedzy i umiejętności. Odbywa się w przyjaznej, bezstresowej atmosferze i stanowi integralną część zajęć.
Literatura
Snel Eline, Spokój i uważność żabki, wydawnictwo CoJaNaTo, Warszawa 2016
Ann Weiser Cornell, Focusing. Madrość Ciała. Przewodnik po emocjonalnym uzdrawianiu siebie, wydawnictwo MiND, 1996 Podkowa Leśna
Jon Kabat -Zin, Gdziekolwiek jesteś bądź. Przewodnik uważnego życia, IPSI Press, Warszawa 2007
Asa Lind, Raz dwa trzy Piaskowy Wilk. Wydawnictwo Zakamarki, Poznań 2017
Mark Williams, Danny Penman, Mindfulness. Trening uważności. Jak znaleźć spokój w pędzącym świecie, wydawnictwo Samo Sedno, Warszawa 2014
Rafał Ohme, Ula Dąbrowska, SPA dla umysłu. Zadbaj o siebie, by dbać o innych, Burda Media Polska Sp.z o.o. , Warszawa 2019
Leo f. Buscaglia, Miłość. O sztuce uzdrawiania uczuć, Gdańskie wydawnictwo psychologiczne, Warszawa 2007
Leo f. Buscaglia, Radość życia. O sztuce miłości i akceptacji, Gdańskie wydawnictwo psychologiczne, Warszawa 2007
Leo f. Buscaglia, Sztuka bycia sobą, Gdańskie wydawnictwo psychologiczne, Warszawa 2007
Jonathan Caroll, Oko dnia, Dom wydawniczy REBIS Sp. Z o.o., Poznań 2006
W cyklu 2022Z:
Snel Eline, Spokój i uważność żabki, wydawnictwo CoJaNaTo, Warszawa 2016 |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: