- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Kompetencje psychologiczne nauczyciela/trenera (edycja 2.)– Klinika Kariery przyszłego nauczyciela 0000-KPNT-KKPN-OG
Wykaz tematów i zagadnień szczegółowych – wybór:
Własne przekonania oraz teorie subiektywne na temat nauczania/uczenia się i roli nauczyciela/trenera: ich źródła, ich funkcje, ich przezwyciężanie.
Narzędzia służące rozwijaniu samoświadomości nauczyciela/trenera; potencjał i ograniczenia różnych narzędzi samooceny: od kwestionariuszy po pisemne autonarracje.
Dokonywanie samooceny kompetencji w pracy nauczyciela/trenera. Poczucie własnej wartości, poczucie własnej skuteczności a samoocena.
Trudne sytuacje w praktyce dydaktycznej: trudne/niestosowne reakcje werbalne uczących się, „trudne pytania”, niestosowne zachowania niewerbalne itd. Działania zapobiegawcze i naprawcze.
Zdarzenia krytyczne w praktyce dydaktycznej – od ich dostrzeżenia, poprzez ich analizę po wnioski wynikające z ich analizy
Rozmowa diagnostyczna z uczącym się: ustalenie przyczyn satysfakcji lub jej braku oraz źródeł problemów (porażek) i sukcesów – zasady prowadzenia takich rozmów, identyfikowanie „sygnałów oporu” ze strony uczącego się itd.
Wybór i zasady stosowania różnych metod i technik dydaktycznych z punktu widzenia potrzeb psychologicznych uczących się: burza mózgów, prezentacja, studium przypadku, dyskusja, debata, technika think-pair-share, symulacja, scenka sytuacyjna
Bycie sobą w roli nauczyciela/trenera – od refleksji filozoficznej po podejście skoncentrowane na uczniu w ujęciu C. R. Rogersa
Warsztat umożliwia uzyskanie kompetencji zawodowych, komunikacyjnych oraz analitycznych.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć studentka/student:
jest bardziej świadoma/y swoich przekonań i teorii subiektywnych na temat nauczania/uczenia się, rozumie szkodliwość niektórych z nich i umie przewidzieć ich praktyczne konsekwencje
ma wyższy poziom samoświadomości z punktu widzenia własnych mocnych i słabych stron w pracy nauczyciela/trenera, umie stosować różne narzędzia rozwijające samoświadomość
ma świadomość różnorakich kompetencji nauczyciela/trenera, których powinna dotyczyć samoocena; rozumie związki między poczuciem własnej wartości, poczuciem własnej skuteczności a samooceną
Umie zapobiegać i stawiać czoła najczęstszym/ „standardowym” trudnym sytuacjom w praktyce dydaktycznej
Umie identyfikować zdarzenia krytyczne w praktyce dydaktycznej, analizować i wyciągać z nich istotne dla sytuacji wnioski
Umie prowadzić z uczącym się rozmowy na temat różnych aspektów jego uczenia się, w tym diagnozować – w stopniu podstawowym – źródła jego satysfakcji lub jego braku oraz przyczyn sukcesów i porażek w nauce, jak również proponować adekwatne działanie naprawcze
Umie dokonywać wyboru i stosować różne metody i techniki dydaktyczne w zależności od potrzeb psychologicznych członków grupy
Jest świadoma/y różnych wymiarów autentyczności podczas pełnienia roli nauczyciela/trenera
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia zajęć:
- obecność studenta na co najmniej 80% wszystkich spotkań
- wypełnienie po zakończeniu ostatnich zajęć post-testu (gdzie uczestnik określa poziom swojej wiedzy i umiejętności po zakończeniu zajęć)
- wypełnienie ankiety ewaluacyjnej po zakończeniu ostatnich zajęć
- aktywny udział w zadaniach realizowanych podczas zajęć
- uzyskanie minimum 60% punktów z testu końcowego dotyczącego zagadnień omawianych podczas zajęć
Test przeprowadzony na ostatnich/przedostatnich zajęć – jego formuła do ustalenia z uczestniczkami i uczestnikami kursu
Literatura
Holmes J.D. (2019), Edukacja i uczenie się. 16 największych mitów, Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.
Lilienfeld S.O., Lynn S.J., Ruscio J., Beyerstein B.L. (2017), 50 wielkich mitów psychologii popularnej, Warszawa: CIS.
Michońska-Stadnik A. (2013), Teoretyczne i praktyczne podstawy weryfikacji wybranych teorii subiektywnych w kształceniu nauczycieli języków obcych. Wrocław: Wyd. UWr.
Schön D. A. (1983), The Reflective Practitioner: How Professionals Think in Action, London: Temple Smith.
Smuk M. (2017), „Pisemna autonarracja w badaniu różnic indywidualnych w glottodydaktyce”, Neofilolog 48/1, Poznań – Słupsk, s. 41-54.
Smuk M. (2018), „Przekonania hamulcem innowacyjnego myślenia”, Neofilolog 50/1, Poznań – Olsztyn, s. 29-43.
Taraszkiewcz M. (dowolne wydanie), Jak uczyć lepiej? Czyli refleksyjny praktyk w działaniu, Warszawa: CODN.
Tripp D. (dowolne wydanie), Zdarzenia krytyczne w nauczaniu. Kształtowanie profesjonalnego osądu, Warszawa: WSiP.
Szczegółowa literatura będzie zależeć od zainteresowań i potrzeb uczestniczek i uczestników kursu.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: