- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Elementy retoryki i moderowanie dyskusji w pracy nauczyciela– Klinika Kariery przyszłego nauczyciela 0000-ERMD2-KKPN-OG
Zajęcia będą miały charakter przede wszystkim warsztatowy. W ich trakcie będą poruszane następujące zagadnienia:
jak rozpoczynać i kończyć mowę/lekcję
jak stawiać tezę wystąpienia/jak formułować temat lekcji
jak dobierać argumenty/jak dobierać treści na lekcji
jak nawiązywać kontakt ze słuchaczami/uczniami
jak wykorzystywać mowę ciała
jak wykorzystywać możliwości głosu
jak kontrolować tremę
jak trenować pamięć
jak urozmaicać wystąpienia/lekcje narzędziami multimedialnymi i rekwizytami
jak oceniać wystąpienie publiczne
jak wywoływać i moderować dyskusję w klasie
jak prowadzić różne typy debat.
Warsztat umożliwia uzyskanie kompetencji zawodowych oraz komunikacyjnych
Zajęcia finansowane są ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach PO WER, ścieżka 3.5 i z tego powodu studenci zobowiązani są do wypełnienia dokumentacji projektowej. Niewypełnienie obligatoryjnej dokumentacji projektowej przed rozpoczęciem drugich zajęć oznacza rezygnację z zajęć, a tym samym student zostanie poproszony o wyrejestrowanie się z nich.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć studentka/student:
potrafi zaplanować mowę
potrafi wygłosić przemówienie wykorzystując narzędzia wykorzystywane przy tworzeniu mowy wedle metody retorycznej
potrafi ocenić jakość wystąpienia publicznego
potrafi zaplanować przeprowadzenie wybranego typu debaty
potrafi moderować wybrane typy debat
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia zajęć:
- obecność studenta na co najmniej 80% wszystkich spotkań
- wypełnienie po zakończeniu ostatnich zajęć post-testu (gdzie uczestnik określa poziom swojej wiedzy i umiejętności po zakończeniu zajęć)
- wypełnienie ankiety ewaluacyjnej po zakończeniu ostatnich zajęć
-aktywność,
-przygotowanie kilkuminutowego wystąpienia z wykorzystaniem narzędzi i wiedzy zdobytych podczas zajęć.
Literatura
Literatura dotycząca tematyki zajęć jest ogromna. Poniżej wybrane lektury:
Anderson C., TED talks: oficjalny poradnik TED: jak przygotować wystąpienie publiczne, Wrocław 2018
Bańko M., ABC dobrego mówcy, w: Polszczyzna na co dzień, red. M. Bańko, Warszawa 2020, 159-230
Ćwiczenia z retoryki, red. M. Barłowska, A. Budzyńska-Daca, M. Załęska, Warszawa 2012
Korolko M., Sztuka retoryki: przewodnik encyklopedyczny, Warszawa 1990
Kutnyj P., Sztuka autoprezentacji i wystąpień publicznych, Warszawa 2021
Retoryka, red. M. Barłowska, A. Budzyńska-Dacy, P. Wilczek, Warszawa 2009
Szermierka na słowa: o debacie oksfordzkiej i nie tylko, red. T. Dołęgowski, W. Labuda, Warszawa 2021
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: