On-line services of the University of Warsaw
You are not logged in | log in
Study programmes > Second-cycle studies > Philosophy > Philosophy, full-time, 2nd cycle

Philosophy, full-time, 2nd cycle (S2-FF)

(in Polish: Filozofia, stacjonarne, drugiego stopnia)
second cycle programme
full-time, 2-year studies
Language: Polish

1. Studia o profilu ogólnoakademickim, dziedzina: nauki humanistyczne, dyscyplina: filozofia.

2. Unikatowe (wyróżniające) cechy oraz cele programu:

Studia filozoficzne, przez swoje związki z innymi dziedzinami nauki, a także z szeroko rozumianą kulturą, pozwalają na zdobycie wszechstronnego wykształcenia humanistycznego, wzbogaconego o elementy wiedzy formalnej. Jak żadna inna dyscyplina akademicka, filozofia rozwija sprawności intelektualne studentów. Ćwiczy precyzję myślenia, zdolność przyswajania sobie nowych umiejętności, dyspozycję do rozumienia innych ludzi i kultur. Uczy właściwej interpretacji zachowań jednostkowych i społecznych. Pozwala poznać mechanizmy rządzące funkcjonowaniem ludzkiego umysłu, a także rozbudza wyobraźnię.

Program studiów II stopnia charakteryzuje się bardzo dużą różnorodnością i elastycznością – wybór konkretnych przedmiotów (seminariów, fakultetów, wykładów monograficznych czy translatoriów) zależy od zainteresowań studenta. Osoby zajmujące się określonymi działami filozofii – np. filozofią umysłu, języka, kultury, polityki, etyką czy estetyką – mogą ułożyć zindywidualizowany plan zajęć, dopasowany do ich potrzeb i preferencji. Szeroka oferta dydaktyczna Instytutu Filozofii UW umożliwia studentowi napisanie pracy magisterskiej ściśle związanej z jego zainteresowaniami, a zatem na stanie się specjalistą w obrębie wybranej subdyscypliny (lub problematyki) filozoficznej.

3. Możliwość uzyskania uprawnień nauczycielskich:

Jednostka prowadzi kształcenie przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela filozofii w szkołach ponadpodstawowych i etyki w szkołach podstawowych. Nabycie uprawnień następuje po zrealizowaniu programu specjalizacji nauczycielskiej. Program jest oferowany wyłącznie studentom studiującym na kierunku filozofia. Kurs specjalizacyjny rozpoczyna się na I stopniu studiów, na II stopniu możliwa jest wyłącznie jego kontynuacja.

4. Inne ważne informacje dotyczące realizacji studiów:

Zajęcia odbywają się w salach dydaktycznych Wydziału Filozofii przy ul. Krakowskie Przedmieście 3 oraz w salach Starej Biblioteki UW na terenie kampusu głównego UW. Student samodzielnie układa plan zajęć, wybierając interesujące go przedmioty z bardzo bogatej oferty dydaktycznej Instytutu Filozofii.

5. Program studiów >> Otwórz stronę! <<

6. Sylwetka absolwenta, w tym opis efektów uczenia się, możliwości absolwenta po ukończeniu studiów:

Wiedza – absolwent zna w pogłębionym stopniu i rozumie:

  • miejsce i znaczenie filozofii w relacji do nauk, przedmiotową i metodologiczną specyfikę filozofii;
  • metody badawcze i strategie argumentacyjne wybranej dyscypliny filozoficznej oraz metody interpretacji tekstu filozoficznego;
  • terminologię filozoficzną w języku polskim oraz w wybranym języku obcym;
  • szczegółowe zagadnienia i najważniejsze nowe osiągnięcia w ramach wybranej dyscypliny filozoficznej oraz zależności między głównymi dyscyplinami filozoficznymi;
  • historyczny charakter kształtowania się idei filozoficznych, kompleksową naturę języka, normy konstytuujące i regulujące struktury i instytucje społeczne;
  • rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu kultury, ogólne zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w kulturze i w społeczeństwie.

Umiejętności – absolwent potrafi:

  • samodzielnie tworzyć i interpretować tekst filozoficzny, komentując i konfrontując tezy pochodzące z różnych tekstów;
  • analizować argumenty filozoficzne, identyfikować składające się na nie tezy i założenia, ustalać zależności logiczne i argumentacyjne między tezami, identyfikować strategie argumentacyjne w wypowiedziach ustnych i pisemnych oraz ujawniać wady i błędy logiczne wypowiedzi ustnych i pisemnych;
  • formułować w mowie i na piśmie problemy filozoficzne, stawiać tezy oraz artykułować własne poglądy w sprawach społecznych i światopoglądowych, poprawnie stosować poznaną terminologię filozoficzną;
  • samodzielnie tłumaczyć wybrane teksty filozoficzne: z języka polskiego na język obcy i z języka obcego na język polski;
  • wyszukiwać, selekcjonować i analizować informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych, z wykorzystaniem narzędzi wyszukiwawczych;
  • samodzielnie zdobywać wiedzę, rozwijać umiejętności badawcze oraz planować projekty badawcze (także grupowe);
  • inicjować, nadzorować i prowadzić grupową pracę badawczą, umożliwiającą rozwój naukowy i podnoszenie kwalifikacji zawodowych.

Kompetencje społeczne – absolwent jest gotów do:

  • identyfikowania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności, rozpoznawania braków w tym zakresie i poszukiwania możliwości usunięcia tych braków;
  • samodzielnego podejmowania i inicjowania działań zawodowych oraz planowania i organizowania ich przebiegu;
  • etycznego działania, związanego z odpowiedzialnością za trafność przekazywanej wiedzy, uczciwością i rzetelnością;
  • dostrzegania i formułowania problemów etycznych związanych z własną pracą badawczą i odpowiedzialnością przed współpracownikami i innymi członkami społeczeństwa oraz do aktywności w rozwiązywaniu tych problemów;
  • aktywnego uczestnictwa w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa filozoficznego i wykorzystywania go w rozumieniu wydarzeń społecznych i kulturalnych.

Qualification awarded:

Second cycle degree - magister - in philosophy

Access to further studies:

doctoral school, non-degree postgraduate education

Learning outcomes

(1) Most important learning outcomes.

On completion of the programme of study the graduate:

KNOWLEGDE

· has comprehensive knowledge and deep understanding of the role of philosophical reflection in shaping culture;
· has extensive knowledge of the place and importance of philosophy in relation to sciences and of the objective and methodological specifics of philosophy;
· has systematized knowledge and comprehension of the main directions of basic philosophical subdisciplines and understands dependencies among these directions;
· comprehensively knows and profoundly understands chosen directions and stances in contemporary philosophy within one block of the main philosophical subdisciplines:

(a) logic and philosophy of language, metaphysics, epistemology, philosophy of mind,
(b) ethics, philosophy of politics, social philosophy,
(c) aesthetics, philosophy of culture,
(d) history of philosophy;

· has thorough knowledge of research methods and argumentative strategies of the chosen philosophical subdiscipline and thorough knowledge of the methods of philosophical texts interpretation;

SKILLS

· selects and creates argumentative strategies, constructs advanced critical arguments, formulates comprehensive responses to critique;
· acquires knowledge, develops research skills and plans research projects unassisted;
· notices dependencies between shaping of philosophical ideas and social and cultural processes and defines relations between these dependencies;

SOCIAL SKILLS

· notices and formulates ethical problems connected with his/her own research work and responsibility before coworkers and other society members and demonstrates activity in solving these problems;
· participates in social and cultural life, displays interest in innovative philosophical conceptions in connection with other parts of cultural and social life.

(2) Number of ECTS points: 120 (4 semesters).

(3) All ECTS points fall on basic science courses. They permit a student to choose courses worth 120 ECTS points which constitutes 100% of the total amount of ECTS points.

Admission procedures:

Visit the following page for details on admission procedures: https://irk.uw.edu.pl/