Not Only Shakespeare 3700-AL-NTS-qTM
This course has not yet been described...
Type of course
Prerequisites (description)
Bibliography
Lista lektur (wybór 7-8 tytułów):
1. Thomas Kyd, Tragedia hiszpańska (The Spanish Tragedy) w przekładzie Juliusza Kydryńskiego lub Zygmunta Kubiaka
2. Christopher Marlowe, Tamerlan Wielki (Tamburlaine the Great) przeł. Jerzy S. Sito – fragmenty
3. Christopher Marlowe, Doktor Faustus, przeł. Jerzy S. Sito
4. Ben Jonson, Volpone, przeł. Maciej Słomczyński
5. Ben Jonson, Alchemik (The Alchemist) przeł. Joanna Gorczycka
6. John Marston, Malkontent (The Malcontent), przeł. Ludmiła Marjańska
7. John Webster, Biała diablica (The White Devil) przeł. Wanda Melcer
8. John Webster, Tragedia księżny Amalfi (The Duchess of Malfi) przeł. Maciej Słomczyński
9. Thomas Middleton, William Rowley, Zwodnica (The Changeling), przeł. Krystyna Berwińska
10. John Ford, Szkoda, że jest nierządnicą (‘Tis Pity She’s a Whore), przeł. Ludmiła Marjańska
Dodatkowo: fragmenty wybranych sztuk Williama Szekspira (m.in. Makbet, Hamlet, Tytus Andronikus, Jak wam się podoba, Romeo i Julia, Wesołe kumoszki z Windsoru, Burza, Miarka za Miarkę)
Antologie, opracowania, teksty krytyczne (wybór):
1. Dramat elżbietański, wybór Irena Lasoniowa, przedmowa Anna Staniewska, PIW, 1989, t. I & II.
2. John Webster: a critical anthology, ed. G.K Hunter & S.K Hunter, 1969.
3. The Cambridge Companion to English Renaissance Drama, ed. By A. R. Braunmuller & M. Hattaway, 1994.
4. The Cambridge Companion to English Renaissance Tragedy, ed. By E. Smith & G. A. Sullivan Jr, 2010.
5. Chaplin, Gregory, „‘Divided Amongst Themselves’: Collaboration and Anxiety in Jonson’s Volpone”, ELH 69.1, (Spring 2002): 57-81.
6. Cox, D. John et al., eds. A new history of early English drama, Columbia University Press, 1997.
7. Hirschfeld, Heather Anne. Joint Enterprises: Collaborative Drama and the Institutionalization of English Renaissance Theatre, University of Massachusetts Press, 2004.
8. Karim-Cooper Farah & Stern, Tiffany, Shakespeare’s Theatres and the Effects of Performance, 2013.
9. Knights, Lionel Charles, Drama and society in the age of Jonson, Penguin Books, 1962.
10. Leggatt, Alexander. English drama : Shakespeare to the Restoration, 1590-1660, London ; New York : Longman, 1988.
11. Limon, Jerzy, Między niebem a sceną. Przestrzeń i czas w teatrze, 2001.
12. Montrose, Louis, The Purpose of Playing: Shakespeare and the Cultural Politics of the Elisabethan Theatre, 1996.
13. Parfrey, Simon & Stern, Tiffany, Shakespeare in Parts
14. Shapiro, James, Rival Playwrights: Marlowe, Jonson, Shakespeare, Columbia University Press, 1991.
15. Stern, Tiffany, Documents of Performance in Early Modern England, 2011.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: