Aesthetics 3501-EST20-M
The course is aimed at presenting main concepts, approaches and development of Western aesthetics. The content will be presented in chronological order from ancient Greece to Postmodernism. The focus will be put on the origins of the ideas that are particularly important for the European cultural tradition as well as for contemporary aesthetics.
The list of the authors discussed during the course includes: Plato, Aristotle, St. Augustine, L.B. Alberti, D. Hume, A. Baumgarten, I. Kant, G.W.F. Hegel, F. Nietzsche, M. Merleau-Ponty, R. Ingarden, M. Heidegger, U. Eco, W. Welsch, H. Schmitz.
Type of course
Mode
Prerequisites (description)
Learning outcomes
Acquired knowledge:
- knowledge of research methods and argumentative strategies used in aesthetics
- knowledge of the basic philosophical Polish terminology typical of the selected approaches in aesthetics
Acquired skills:
- ability to interpret philosophical texts, comment on them and confront different theses
- ability to offer a simple philosophical argumentation and to identify logical relations between the theses
Acquired social skills:
- identifying one’s knowledge and skills
- identifying lacunae in one’s knowledge and skills and searching for possibilities to eliminate them
Assessment criteria
An oral exam checking the knowledge of selected philosophical concepts and approaches as well as ability to interpret them in a creative way
The number of possible absences per semester: 2
Bibliography
1. ARYSTOTELS, Poetyka, rozdz. 1-9, 13-15, 24-25
2. Św. AUGUSTYN, Solilokwia, II.10-11; Wyznania, III.2, IV.13-15, XIII.20
3. BENJAMIN, W. „Dzieło sztuki w dobie reprodukcji technicznej”, Anioł historii. Eseje. szkice, fragmenty, wyb. i oprac. H. Orłowski, Poznań 1996, s. 201-241
4. DANTO, A.C., „Świat sztuki”, Świat sztuki. Pisma z estetyki, Kraków 2006
5. DEWEY, J., Sztuka jako doświadczenie, Wrocław 1974, r. 2, 3, 4, 14
7. GADAMER, H.G., Aktualność piękna, Warszawa 1993
8. HEGEL, G. W. F, Wykłady o estetyce, Warszawa 1964, t. 1, s. 3-193
9. HEIDEGGER, M. , „Źródło dzieła sztuki”, w: Drogi lasu, Warszawa 1997, s. 7-65
10. HUME, D., „Sprawdzian smaku”, Eseje z dziedziny moralności i literatury, Warszawa 1955, s. 190-215
11. HUSSERL, E., „Fenomenologia świadomości estetycznej”, Sztuka i Filozofia nr 21/2002, s. 9-11
12. INGARDEN, R., Studia z estetyki, Warszaw 1957, t.1, s. 393-439
13. INGARDEN, R., Przeżycie, dzieło, wartość, Kraków 1966, s. 11-17, 67-94, 115-160
14. KANT., I., „Analityka piękna”, „Analityka wzniosłości”, w: Krytyka władzy sądzenia
15. MERLEAU-PONTY, M., „Wątpienie Cezanne'a” lub „Oko i umysł”, Oko i umysł, Gdańsk 2005
16. NIETZSCHE, F., Narodziny tragedii z ducha muzyki, wyd. różne, r. 1 – 1
17. LYOTARD, J.-F., „Filozofia i malarstwo w dobie eksperymentu”, w: Postmodernizm. Antologia przekładów, red. R. Nycz, Kraków 1998, s. 62-80
18. PLATON, Hippiasz Większy
19. PLATON, Uczta, par. 21-29
20. PLATON, Państwo, ks. III i ks. X
21. PLOTYN, Enneady, I.6, IV.3, 10-11, V.8, VI.7, 21-22
22. SCHILLER, F., Listy o wychowaniu estetycznym człowieka, Listy 1-6, 9-15, 20-21, 24-27
23. TATARKIEWICZ, W., „Sztuka: dzieje pojęcia”, Dzieje sześciu pojęć, Warszawa 1988
24. WEITZ, M., „Rola teorii w estetyce”, w: Estetyka w świecie, t. I, red. M. Gołaszewska, Kraków 1985, s. 347 - 359
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: