(in Polish) Analiza dyskursu specjalistycznego - perspektywa lingwistyczna 3500-JIS-2-KON-PL
The course is dedicated to analyzing languages for special purposes and specialized texts as salient factors of social polarization. On the one hand, each specific language generated by a given professional community to refer to the effects of its’ professional activity i.e. each specialized language of a given professional community reflects its’ level of development. On the other hand, specialized languages generated by a professional community determine its’ further development. The role languages for special purposes and specialized texts play in shaping new professional communities and/or transforming the already existing ones, will be illustrated with relevant examples. Special focus will be put on the influence languages for special purposes and specialized texts exert on the societies of the European Union. Universals and analysis parameters of specialized texts will be discussed, including their impact on the development of societies/civilization development. In the context of civilization development it is necessary to emphasize the LSPs’ role in transferring, organizing and optimizing specialized knowledge.
Course workload:
Classroom activities: 30 godzin
Preparation for classes: 30 godzin
Homework: 20 godzin
Preparation for the final test: 40 godzin
Total course workload: 120 godzin
Type of course
Prerequisites (description)
Course coordinators
Assessment criteria
Methods of evaluating the work of students:
- steady evaluation (activity), preparation for the lessons, homeworks
- final written test.
Assessment criteria:
The final grade comprises:
- steady evaluation (activity) – 20%
- written test – 80%.
The overall result is established in accordance with the following scale:
51%-60% = 3
61%-70% = 3,5
71%-80% = 4
81%-90% = 4,5
91%-100% = 5
Absences:
Students are permitted two unexcused absences per term. If a student accumulates more than two (2) absences, including excused ones, they should ask the lecturer about the form of getting credit for the material from the classes when the student was absent, and then obtain such credit before the end of the semester. If a student accumulates more than 50% of absences, he/she is not eligible for credit in this course, pursuant the Faculty Regulations.
Bibliography
Arkadiusz Badziński (2019), Dyskurs w domenie języka specjalistycznego medycznego – uwagi dla tłumaczy i dydaktyków przekładu. Rocznik Przekładoznawczy 14, p. 381-397.
Anna Bajerowska (2014), Transferencja wiedzy specjalistycznej. Warszawa.
Ewa Donesch-Jeżo (2013), Akademicki dyskurs medyczny w języku angielskim i polskim w ujęciu lingwistycznym i metodycznym: artykuł naukowy i jego abstrakt, Kraków.
Anna Duszak, Norman Fairclough (red.), Krytyczna analiza dyskursu. Interdyscyplinarne podejście do komunikacji społecznej. Universitas. Kraków 2008.
Anna Duszak (2002), Us and Others: social identities across languages, discourses and cultures. John Benjamins Publishing Company.
Maurizio Gotti (2016), Variations in Medical Discourse for Academic Purposes, [w:] Medical Discourse in Professional, Academic and Popular Settings, P. Ordonez- Lopez, N. Edo-Marza (red.), Bristol–Buffalo–Toronto, p. 9–30.
Maurizio Gotti (2003), Specialized Discourse. Linguistic Features and Changing Conventions. Peter Lang. Bern.
Mariusz Górnicz, Małgorzata Kornacka (red.), Spójność tekstu specjalistycznego (2). Warszawa 2016.
Franciszek Grucza (2008), Języki specjalistyczne – indykatory i/lub determinanty rozwoju cywilizacyjnego, [w:] Jerzy Lukszyn (red.), Podstawy technolingwistyki I, p. 5-26, Wydawnictwo Euro-Edukacja. Warszawa.
Franciszek Grucza (2008), O językach dotyczących europejskiej integracji, Unii Europejskiej i potrzebie ukonstytuowania ogólnej lingwistyki języków specjalistycznych, [w:] Jerzy Lukszyn (red.), Podstawy technolingwistyki I, p. 27-74, Wydawnictwo Euro-Edukacja. Warszawa.
Sambor Grucza (2008), Lingwistyka języków specjalistycznych. Warszawa.
Aleksander Kiklewicz (2015), Kategoryzacja dyskursu, [w:] Dyskurs: aspekty lingwistyczne, semiotyczne i komunikacyjne, A. Kiklewicz, I. Uchwanowa- -Szmygowa (red.), Olsztyn, p. 15–41.
Małgorzata Kornacka (red.), Spójność tekstu specjalistycznego. Warszawa 2014.
Emilia di Martino, David Banks (red.), Specialized Discourses and Their Readership. Springer. 2019.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: