MS2-Individual differences and teaching - working with gifted student and student with developmental dysfunctions 2300-NZ2-MS2-PW-RIZ
Subject matter:
- Individual differences – sources, conditionings, consequences for the educational process
- Abilities – conditionings and diagnosis
- Strategies and methods of working with gifted children
- Institutions supporting gifted pupils; Solutions applied in Europe
- Causes of learning difficulties
- Developmental disorders as a cause of learning difficulties
- Specific learning disability
- Teachers diagnosis of learning difficulties
- Supporting child development and education
Type of course
Prerequisites (description)
Learning outcomes
After completion of the course the student is able to:
-Identify determinants of individual differences among pupils
-Identify and diagnose abilities and developmental deficits of the student
-Adapt the teaching and educational process to meet the specific needs of the student due to its ability or developmental dysfunction
-support and develop student abilities, using appropriate methods and strategies
-stimulate the child development
Bibliography
−−Bogdanowicz M., Ryzyko dysleksji – problem i diagnozowanie, Gdańsk 2002.
−Brejnak W., Zabłocki K., Dysleksja w teorii i praktyce, Warszawa 1999.
−Giza T., Socjopedagogiczne uwarunkowania procesów identyfikowania oraz rozwoju zdolności uczniów w szkole, Kielce 2006.
−Górniewicz E., Pedagogiczna diagnoza specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu, Toruń 1995.
- Janowski A. Poznawanie uczniów, WSiP 1985
−Krasowicz-Kupis G. (red.), Dysleksja rozwojowa – perspektywa psychologiczna, Gdańsk 2006.
−Limont W., Teoria i praktyka edukacyjna uczniów zdolnych, Cz. II, Kraków 2004.
−Limont W., Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować, Sopot 2010.
−Oszwa U., Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych: problem diagnozy i terapii, Kraków 2008.
−Partyka M., Zdolni utalentowani twórczy. Poradnik dla pedagogów, psychologów, nauczycieli i rodziców, Warszawa 1999.
−Przetacznik-Gierowska M, Włodarski Z., Psychologia wychowawcza T.1, Warszawa 1998.
−Sękowski A., Osiągnięcia uczniów zdolnych, Lublin 2000.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: